Kétezer lóerős, szélsebes Bagoly

Kétezer lóerős, szélsebes Bagoly

A napokban hivatalosan is bemutatták az Aspark Owl nevű hiperautót, amelynek előkészületeiről először két éve lehetett hallani. Mi tagadás, megérte rá várni, a gyártó ugyanis két egészen elképesztő adattal állt elő a premieren: a rendszerteljesítmény 2012 lóerő, a 60 mérföld/órás (96 km/h-s) tempót pedig 1,69 másodperc alatt éri el. Mondani sem kell, mindkettő világrekord.

A japán Aspark vállalat a 2017-es Frankfurti Auto Show-n lengette be a világ legerősebb és egyben legfürgébb autóját, amelyből a jelek szerint két esztendő múltán lett valóság. Az Owl, azaz „Bagoly” névre keresztelt modellből most 50 darab készül el, amelyek mintegy 3 millió eurós, azaz átszámítva nagyjából egymilliárd forintos áron vásárolhatók meg. A cég szerint pedig 15-en már le is foglalták a maguk példányát.

De mit is kapnak pontosan ezek a szerencsések a pénzükért? Nos, a kerekeket összesen négy villanymotor hajtja, amelyek együttesen 2012 lóerős rendszerteljesítményt eredményeznek. Ha ezt a teszteken túl „élesben” is bizonyítani tudják, akkor hivatalosan is ez lesz minden idők legizmosabb közúti forgalomba szánt kocsija, átadva a Lotus Evija 1973 lóerős rekordját a múltnak.

Ekkora energialeadáshoz igencsak speciális akkumulátorcsomagra lehet szükség, ám az Aspark erről egyelőre nem árult el sokat. Csupán azt közölték, hogy egy 64 kWh-s, lítiumos pakkról van szó, de például azt is titok övezi, melyik cég volt a segítségükre ennek kifejlesztésében. Az elméleti hatótáv 450 km, de alighanem itt az „elméleti” kifejezésen van a hangsúly, „sportos” üzemmódban használva vélhetően meg sem lehet közelíteni ezt az adatot – no, nem mintha egy ehhez hasonló szuperautónál a minél hosszabb töltés nélkül megtehető út nyomna a legtöbbet a latban.

A lóerők mellett a másik rekordot pedig, mint fentebb utaltunk rá, a gyorsulás terén állítja fel az Owl. Az adatok szerint 1,69 másodperc alatt állóhelyzetből 96 km/h-ig szalad fel a sebességmérő, ami mintegy két tizedmásodperccel jobb, mint amit a jövőre érkező második generációs Tesla Roadster kapcsán ígérnek. Ami talán ennél is döbbenetesebb: az Owl 10,6 másodperc alatt gyorsul 300 km/h-ig, a végsebessége pedig 400 körül van.

A karosszéria szinte teljes egészében karbonból készül, ezalatt pedig – ahogy az elvárható – egy igazi luxusbelső rejtőzik. A be- és kiszállás azért okozhat némi kényelmetlenséget az újdonsült tulajdonosoknak, az eleve nem túl magas (99 centiméter) jármű hasmagassága ugyanis 8 és 16 centiméter között állítható. Némi „behuppanást” vagy épp „mélyről felkászálódást” azonban igazán elviselhet az, aki ehhez hasonló vezetési élményre vágyik.