Lassítani kell a villanyautók töltésén

Lassítani kell a villanyautók töltésén

Nem várt nehézségekbe ütközhet az elektromos autók terjedése Európában, négy ország villamosenergia-hálózatának üzemeltetői ugyanis egy időben jelentették be: 2021-től csúcsidőben korlátozni fogják a privát töltőállomások áramfelvételét. A döntésnek ésszerű magyarázata van, így azt maguk az érintettek sem fogadták egyöntetű tiltakozással. Bizonyos esetekben azonban mindez kifejezetten kellemetlenül érintheti a tulajdonosokat.

A napokban egy a németországi Mannheimben rendezett konferencián jelentették be cseh, német, osztrák és svájci energiaszolgáltatók, hogy 2021. január elsejével az áramigény szempontjából legsűrűbbnek számító 18 és 21 óra közötti idősávban csökkentik az otthoni villanyautó-töltők áramfelvételét. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a jellemzően 11-22 kW teljesítménnyel üzemelő falitöltőket 5 kW-ra korlátozzák az említett időszakban.

A szakmai szervezetek szerint ezt az indokolja, hogy napjainkban gyorsabban nő az energiaigény annál, mint amivel a szolgáltatók lépést tudnak tartani, például bővítéssel, új vezetékek és transzformátorok telepítésével. Emiatt a kisfeszültségű hálózatokban nincs akkora tartalék, ami a meglévő „normál” lakossági felhasználás mellett biztonságosan elegendő lenne az egyre gyarapodó számú elektromos autók töltésére.

A kulcsszó természetesen a „biztonságosan” kifejezés, hiszen, mint mondják, a munkából hazaérve tömegével töltőre dugott villanyautók idővel problémákat – feszültségingadozást, akár áramszünetet – okozhatnak a hálózatokon. Jó hír, hogy a szakemberek most úgy látják, a rendelkezést csak 2025-ig kell majd fenntartani, addigra ugyanis várhatóan kidolgozzák azokat a megoldásokat, amikkel elkerülhetővé válnak a gondok.

Villanyautós berkekben természetesen nem fogadták kitörő örömmel a híreket, főleg, hogy bár most még „csak” négy országról van szó, de elképzelhető, hogy hamarosan máshol is a fenti intézkedéshez kell nyúlni. Ezzel együtt sokan belátják, ha csupán annyi hátrány éri őket, hogy az esti hazaérés után tölteni kezdett autóban az éjjeli órák helyett csak hajnalra lesz tele az akkumulátor, cserébe nem terhelik túl az amúgy is csúcsra járatott hálózatot, az még elviselhető kompromisszum.

Néhányan azért hozzáteszik, előfordulhat, hogy valakinek éppen a szóban forgó csúcsidőszakban lenne szüksége egy villámgyors töltésre. Őket valóban érzékenyen érinti a korlátozás, hiszen így vagy kénytelenek nélkülözni elektromos autójukat, vagy jobb híján meg kell látogassanak egy nyilvános töltőállomást – azokat ugyanis, mint kiderült, nem érinti a rendelkezés.

Egy biztos, a villanyautók rohamléptékű terjedésének egyik fő akadályaként már jelenleg is az infrastrukturális kérdéseket szokás említeni, a friss fejlemények után pedig minden jelenlegi és leendő tulajdonos érdeklődve várhatja, néhány éven belül tényleg sikerül-e megoldást találni a kihívásokra.