Pálfordulás után nagy bejelentések

Pálfordulás után nagy bejelentések

„Nincs vásárlói igény a tisztán elektromos autókra. Egyáltalán. Eláraszthatnánk velük Európát, de az európaiak nem akarnak ilyeneket vásárolni.” „Az elektromobilizáció úttörőjeként 2023-ig 25 különböző elektromos modell lesz a palettánkon.” A két mondat között alig néhány hónap telt el, és abból, hogy párba állítottuk őket, alighanem már sokan kitalálták: ugyanattól a cégtől származnak. A BMW mentségére szóljon, hogy a két kijelentés között azért történt egy s más.

Klaus Fröhlich, a BMW fejlesztési igazgatója még a nyáron beszélt arról, hogy az európai ügyfelek szerinte nem kérnek a villanyautókból, így azok legfeljebb Kína és Kalifornia számára megfelelőek. Nem sokkal később a német vállalat vezérigazgatója (Harald Krüger) távozott a posztjáról, lehetséges utódjaként pedig Fröhlichet is emlegették, azonban végül a zöld technológia iránt elkötelezettnek tartott Oliver Zipse lett a befutó.

Hogy emiatt vagy sem, azt biztosan nem tudhatjuk, mindenesetre a müncheni székhelyű cég azóta jelentősen többet igyekszik szerepelni a médiában az elektromos autózással kapcsolatos témákban. A bevezetőben említett nagy bejelentést, amihez közleményükben hozzátették azt is, hogy 2030-ig minden második eladott autójuknak villanymotorral ellátottnak kell lennie, például néhány nappal ezelőtt tették.

Ami a konkrétumokat illeti, a BMW két éven belül már öt teljesen elektromos kocsit akar kínálni vásárlóinak. Ebből 1 természetesen már adott: a 2013-ban debütált i3-asból mostanáig nagyjából 160 ezret adtak el világszerte, ezzel a legnépszerűbb villanyautók közé tartozik. Emellett még idén elindulhat a BMW csoporthoz tartozó Mininél egy teljesen elektromos modell gyártása. Ezt 2020-ban a BMW iX3-as követheti, rá egy évre pedig a iNEXT és az i4 érkezhet.

A fentiek közül a közelmúltban az i4-ről láttak napvilágot friss információk. Ezek alapján a gőzerővel fejlesztett modell 530 lóerős elektromotort és egy 80 kWh-s akkumulátorpakkot kap. Az autó ezzel a hírek szerint négy másodpercnél is gyorsabban éri el a 100 km/h-s tempót, a végsebessége pedig 200 környékén lehet. Elektromos jármű lévén viszont egy másik adat talán jobban érdekel egyeseket: az i4 hatótávja a gyártó szerint 600 km is lehet.

Utóbbi számhoz pedig hozzá kell tenni, hogy a „technika jelenlegi állása szerint”. A BMW ugyanis a már idézett közleményében arra is kitért, a közeljövőben jelentős összegeket fordítanak az akkumulátorok optimális használatával kapcsolatos kutatásokra is. Ettől azt várják, hogy 2030-ra képesek lesznek olyan megoldással előrukkolni, amelynek köszönhetően kétszeresére nőhet az újratöltés nélkül megtehető távolság. Ha az i4 kapcsán ígért 600 km-t vesszük alapul, akkor egy esetleg duplázás már azt jelentené, hogy a villanyautókkal többet lehetne egyhuzamban megtenni, mint benzines vagy dízeles vetélytársaik döntő többségével.