Tizenhat esztendő leforgása alatt mindössze két és fél évet öregedni alighanem elég sokunk álma. Ilyesmi pedig nemcsak a sci-fi filmekben fordulhat elő, hanem a valóságban is – igaz, nem az emberekkel, hanem például egy ország személygépkocsi-állományával. Magyarországon ugyanis bő másfél évtizeddel ezelőtt 11,7 év volt az autók átlagéletkora, míg a legfrissebb adatok szerint ez most 14,2 év. Közben azért akad olyan márka, amely egyenesen fiatalodik!
Érdekes, hogy bár a hazai újautó-eladási grafikonok – ellentétben a legtöbb európai országgal – felfelé ívelnek, ez a fellendülés sem elegendő ahhoz, hogy a magyar autópark öregedését megállítsa. Ennek oka, azon túl persze, hogy minden egyes utakon lévő jármű évről évre idősebb lesz eggyel, hogy az utóbbi időszakban a használtautó-import is megélénkült, aminek révén nagyrészt (kb. 60%-ban) 10 évnél idősebb kocsik érkeznek Magyarországra.
A KSH statisztikái szerint már tavaly is több mint 3,6 millió személygépkocsi futott az itthoni utakon, ami történelmi rekordot jelent. Ezzel párhuzamosan az átlagéletkor is csúcson van, a bevezetőben már említett 14,2 évvel. A hivatal adatai alapján már zsinórban 11 éve öregszik a magyar autóállomány. Pedig 2007-ig, azaz a gazdasági világválságig a folyamatos bővülés mellett a fiatalodás is jellemző volt. A krach idején aztán a visszaeső eladások miatt rohamos idősödés kezdődött, ami tehát mostanra sem állt meg – bár lassult.
Ami az egyes márkákat illeti, a hazai utak leggyakoribb szereplői, az Opelek átlagosan 15,3 évesek. A népszerűségi toplistán második Suzukik vonatkozó adata 14,7 év, a harmadik Volkswageneké pedig 15,6 év. A top10 legfiatalabb tagjai a Skodák, amelyek átlagosan 11,8 esztendősek, míg a másik végletet a Fiatok jelenik a maguk 16 évével.
Érdekes eset a Daciáké. Az autonavigator.hu portál gyűjtése szerint az ő átlagéletkoruk 2002-ben még 16,2 év volt, ami mostanra 5,8 évre csökkent. Ennek oka, hogy a márka idősebb képviselői, amelyek még a keleti blokk piacára készültek, mára szép lassan kikopnak az utakról, miközben az új modellek egész figyelemre méltó eladási számokat produkálnak. A DataHouse adatai szerint az elmúlt hónapban például a Dacia Lodgy a 4., a Duster pedig a 6. legtöbb példányban eladott újautó volt idehaza.
Az autópark öregedése egyébként messze nem csak magyar jelenség, európai szinten is hosszú évek óta felfelé lépked az átlagéletkor, amely becslések szerint jelenleg 11 év körül lehet. A legfejlettebb országoknál persze egyszámjegyű adatokat látunk (pl. Egyesült Királyság: 8 év), de a mediterrán térség egyes államaiban (Olaszország, Spanyolország, Portugália) azért nem ilyen rózsás a helyzet (12-13 év), míg a magyar statisztika a románnal (16,2) vagy a lengyellel (17,3) összevetve már nem is tűnik olyan rossznak.