A „száguldó cirkuszban” 2010 óta nem látunk a futamok alatt újratöltést, azonban lehet, hogy ez hamarosan megváltozik. Az ötletnek a legfőbb döntéshozók között is vannak pártolói, és állítólag maguk a pilóták is örömmel vennék a tankolás visszatérését. Néhányan viszont nem ennyire lelkesek…
A versenyek közbeni tankolást annak idején költségcsökkentési és biztonsági okokra hivatkozva törölték el – utóbbin nem is nagyon csodálkozhat az, akinek eszébe jut néhány jelentősebb tűzeset, amely egy-egy balul sikerült üzemanyag-utántöltéskor ütött ki a boxutcában.
A téma újra napirendre kerülésének oka, hogy a Formula–1-es autók az utóbbi években egyre nehezebbé váltak, márpedig több versenyző által is emlegetett „lomhaságra” kézenfekvő megoldás lehetne, ha nem kellene a nagydíjak elején teletölteni a kocsik tankját.
A legutóbbi nagyobb súlygyarapodást a pilóták fejét védő úgynevezett „glóriák” bevezetése jelentette: a titánkeret és annak megerősítése átlagosan 14 kilóval növelte a kocsik tömegét. Talán mondani sem kell, hogy az F1-ben, ahol a század-, sőt ezredmásodpercekért megy a harc, milyen sokat számít az a 14 kg. A tankolás visszavezetésével a számítók szerint mintegy 70 kg-ot „dobhatnának le” az autók.
A súlycsökkentés mellett az izgalmak szempontjából is előnyös lehetne, ha a kerékcseréhez hasonlóan, a tankolással is újra kalkulálniuk kellene a csapatoknak. A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) elnöke, Jean Todt éppen ezzel, azaz a stratégiai repertoár szélesítésével indokolta, hogy a támogatók pártján áll. Igaz, hozzátette, a döntés előtt a kérdést minden lehetséges oldalról, körültekintően meg kell vizsgálni.
Márpedig sokak szerint lennének „árnyoldalai” is a lépésnek. A Williams istálló vezetője, Claire Williams, nemrég megerősítette, hogy megvitatás alatt van a kérdés, de egyúttal jelezte, szerinte ez egy újabb nagycsapatokat segítő változtatás lenne. A tankolás visszahozása jelentős extra költségekkel járna, amit a gyakran már így is anyagi nehézségekkel küzdő „kicsik” jobban megéreznének, mint például a Mercedes vagy a Ferrari.
Claire Williams szerint ráadásul az egésznek lenne egy rossz üzenete is, hiszen miközben az utóbbi években az F1 törekszik valamelyest környezettudatos benyomást kelteni, az óriási töltőberendezésekkel megint azt „reklámoznák”, hogy micsoda benzinzabálásról van szó – amit persze amúgy is mindenki tud. Mégis nagyon sokan szeretik, és most kíváncsian várják, újra láthatják-e, hogyan kell másodpercenként 12 liter üzemanyagot juttatni az autókba.