„Talptól tetőig” bejárta Kínát egy elektromos Porsche

„Talptól tetőig” bejárta Kínát egy elektromos Porsche

Megszokhattuk már, hogy a Porsche előszeretettel bizonyítja elektromos autóinak rátermettségét különböző extrém kihívások teljesítésével. Az egyik legújabb próbatételre Kínában került sor, ahol egy Taycan Cross Turismóval az ország legalacsonyabb, jóval a tengerszint alatt lévő pontjáról több mint 5000 méteres magasságig jutottak el egy kb. 2800 kilométeres, 10 napos út során. A Guinness Rekordok Könyvébe is bekerülő kísérlettel, melyet a carXpert szervizhálózat most következő írásában bővebben is bemutatunk, a német gyártó azt kívánta üzenni potenciális vásárlóinak: az off-roadozás élményéről és a kalandos túrákról a villanykorszakban sem kell feltétlenül lemondani.

A nem mindennapi útra a Porsche a 2019-ben debütált Taycan „kombi” változatát, a szabadidő-autós vonásokkal is felvértezett Cross Turismót szemelte ki. Mindez nem is véletlen, a modell Gravel, azaz „Murva” üzemmódjának ugyanis igencsak nagy hasznát vették a gyakran egészen kietlen, európai szemmel nézve úthálózatot csak „nyomokban tartalmazó” vidékeken.

A rajt a Kína északkeleti részén fekvő Ayding-tónál volt, a célt pedig Tibetben, a világ egyik legmagasabbra törő „autópályáján”, 5355 méter magasan (a startponthoz képest pedig kb. 5574 méterrel magasabban) jelölték ki. A Guinness World Records szakemberei által is hitelesített módon ezzel megdőlt az „elektromos autó által leküzdött legnagyobb szintkülönbség” világcsúcsa. Más kérdés, hogy a címet eddig is a Porsche csapata birtokolta, 2022 elején ugyanis – szintén egy Taycan Cross Turismóval – 4843 méternyi differenciát küzdöttek le az Egyesült Államok területén.

Az újdonsült rekord elérése során nem is a sok hegymenet jelentette a legfőbb nehézséget, hanem pl. a szélsőséges időjárási viszonyok. A beszámolók szerint a 10 nap során mind a 4 évszakból kapott jócskán ízelítőt a Porsche: a mérések szerint a nap olykor 70 Celsius-fokig forrósította fel a talajt, míg máskor jeges utakon kellett haladnia a kocsinak.

A másik nagy kihívás pedig természetesen a nagyjából 400 kilométer hatótávú jármű sokszori újratöltése volt, ami az infrastruktúrát gyakran teljesen nélkülöző régiókban jókora bravúrokat igényelt az útvonal tervezéséért felelős szakemberektől és a „spórolósan” vezető sofőrtől is. A Porsche ezzel kapcsolatban most megosztotta, hogy az út során alkalmazták az EnjoyElec nevű energiamenedzsment-rendszert, ami egy a vállalat által is finanszírozott start-up új megoldása.

Annak eldöntését, hogy az ilyen és ehhez hasonló tettekkel meg lehet-e győzni a közönséget arról, hogy egy elektromos autó is képes a „hagyományos” társaihoz hasonlóan helytállni extrém időjárási- és terepviszonyok közt, az olvasóra bízzuk. Az mindenesetre tény, hogy a villanyjárműveknek még van hova fejlődniük: belsőégésű motorral felszerelt kocsi (jelesül egy Suzuki Samurai) korábban már csaknem 6700 méteres magasságig is feljutott.