Már 20 éve gyártják a Toyota Priusokat, de mostanáig nem készült belőle összkerékhajtású változat. Most azonban, a modell legújabb ráncfelvarrásával egyidőben ezt is megértük, a típust jellemző, visszafogott módon.
A Toyotáról egyre többeknek a Hybrid hajtás jut eszébe, a hibrid szóról pedig mi más, mint a Toyota Prius. Az autó itthon a mai napig rétegmodellnek számít, ezért talán kevesen gondolnák, hogy már 20 éve velünk van, és csaknem ötmillió darabot adtak el belőle világszerte, miközben magát a Hybrid technológiát mostanra a márka minden személyautójában megkaphatjuk.
Még tavaly novemberben mutatták be az Egyesült Államokban a Prius összkerekes változatát, nem véletlenül: a Prius-oknak az a legnagyobb piaca. Amiért viszont most foglalkozunk vele, az, hogy a típus várhatóan hamarosan nálunk is kapható lesz. Összkerékhajtás alatt azonban nem 3 differenciálzárra, felezőre és portáltengelyekre kell gondolni, a Prius nem hazudtolja meg génjeit, nem lett az offroad-pályák, sárgödrök, vagy sivatagi dűnék réme.
Az autóba egyszerűen a hátsó kerekekhez is beépítettek egy-egy villanymotort, ami diszkréten bekapcsol, ha az első kerék esetleg kipörögne, így ezt a tényt jó eséllyel észre sem vesszük. Ami lejön az egészből, az csak annyi, hogy hiába jeges vagy havas az út, az autó ugyanúgy indul és jut fel az emelkedőn, mint máskor. Innen a neve is: AWD-i, ahol az i betű az intelligenciára utal, de itthon lehetne az indulássegítő rövidítése is. A hátsó hajtás ugyanis csak induláskor, tapadásvesztés esetén segíti a rendszert, és azt is csak 9 km/h-ig. Utána csak néha kapcsol be, a stabilitás vagy a tapadás javítására, míg 70 Km/h felett egyszerűen nem működik.
Látható tehát, hogy a rendszernek egyetlen célja van, hogy ne akadjon el a felhasználó téli, vagy saras viszonyok között. Ugyanakkor az összkerekes száguldozást, vagy a szükségesnél nagyobb erőleadást (4 hajtott kerékkel nyilván jobban is gyorsulna, hogy a nagy sebességű kanyarokat ne is említsük) már nem támogatja, mert az sehogy nem férne össze a Prius filozófiával. Igaz, aki komoly terepjáróra vagy összkerekes száguldozásra vágyik, ugyanennyiért mindkettőre vannak jobb választásai, akár a márka kínálatából is.