Azzal, hogy az angol nyelvben bizonyos számok kiejtése mennyire hasonlít egymásra, gyakran meggyűlik a kezdő nyelvtanulók baja - de néha még a haladóké is. Mert hát a „seventeen”-t és a „seventy”-t tényleg csak egyetlen hang választja el egymástól, pedig jól tudjuk, nagyon nem mindegy, hogy valami 17 vagy 70. Pláne, ha millió dollár. Egy vígjátékba illő autós aukció története.
Néhány napja egészen elképesztő jeleneteknek lehettek szemtanúi azok, akik ellátogattak a Monterrey Autós Hét keretében megrendezett árverésre, ahol különleges oldtimer autók kerültek kalapács alá. A legizgalmasabb tételnek az 1939-es Type 64 ígérkezett, amelyet az a Ferdinand Porsche tervezett, aki addigra túl volt már a Volkswagen Bogár megálmodásán is.
A szervezők nagyjából 20 millió dollárra taksálták az árat, ami nem is volt meglepő azok után, hogy ez az egyetlen fennmaradt példány az első Porschék közül, vagyis igazi kuriózumról van szó. A korai Bogár alapjaira épülő kocsiban amúgy egy 32 lóerős, 985 köbcentis bokszer-farmotor található, ami bár mai szemmel nézve gyengének tűnhet, azért tegyük hozzá, hogy az alacsony súlynak és az áramvonalas kialakításnak hála a Type 64 így is képes volt 160-170 km/h-s sebességre.
A patinás Sotheby’s aukciós ház eseményén helyet foglalókat persze legkevésbé sem a műszaki adatok érdekelték, ők egyszerűen gyűjteményükben akarták tudni az exkluzív darabot. Ennek megfelelően a 13 milliós kikiáltási árat azonnal meg is ajánlotta valaki – a dolgok azonban itt egészen szürreális fordulatot vettek.
A licitet a holland Maarten ten Holder vezette, aki a résztvevők beszámolói szerint roppant furcsa akcentussal beszélte az angolt. Alighanem az árverés hivatalos kivetítőjét kezelő munkatársat is ez csapta be, ugyanis amikor ten Holder kimondta a 13-as számot (azaz „thirteen”), a táblán 30 („thirty”) millió jelent meg. Néhányan már ekkor elkezdtek zúgolódni, ám közben az ajánlatok is záporoztak, így az ár hamar felszökött 70 millióra (igazából persze csak 17 millióra…)
A teremben egyre nagyobb lett a zaj, a rendezők pedig végül kénytelenek voltak közbelépni, és leállítani az aukciót. A holland férfi csak ekkor nézett maga mögé, majd észlelve a hibát, dühösen kijelentette: „17-et mondtam, nem 70-et!” Ekkor azonban már késő volt visszakozni, a felháborodott közönséget kiterelték a helyszínről, a rendezvény kudarcba fulladt.
Egyébként, ha nincs a baki és végül meg is állt volna 17 millió dolláron a licit, már azzal is a valaha volt legdrágább Porsche lett volna a Type 64: az eddigi rekorderért, egy 1970-es 917 K modellért 14 milliót adtak. Rossz nyelvek szerint persze nem is biztos, hogy félreértés történt, könnyen lehet ugyanis, hogy az aukciós ház szeretett volna egy kis extra hírverést a Type 64-nek, amely segíthet a következő alkalommal alaposan felverni az árakat.
Merthogy természetesen lesz folytatás, a szervezők ugyanis közölték, később mindenképp szeretnék újra megrendezni a licitet – azt már csak mi tesszük hozzá, hogy vélhetően egy tisztább kiejtésű műsorvezetővel.