Túl magas ár, rövid hatótávolság, alacsony lefedettségű töltőhálózat. Bármilyen felmérésben is kérdezik az embereket, mindig ez a három tényező kerül elő, mint az elektromos járművek eddiginél gyorsabb elterjedésének legjelentősebb akadályai. Ami az első szempontot illeti, az autógyártók az utóbbi időben már folyamatosan próbálnak „egymás alá licitálni”. A Renault például a jelek szerint most egy igencsak pénztárcabarát modellt készül bevezetni az európai piacon.
A Renault Kwid neve talán csak a legfanatikusabb autórajongóknak mond bármit is, ugyanis a francia márka kizárólag Indiában és Dél-Amerikában forgalmazott típusáról van szó. A célpiacokból valószínűleg már kitalálható, hogy nem éppen egy luxuskocsiról beszélünk: az 1.0 literes, háromhengeres, 67 lóerős motorral ellátott kisméretű crossovert átszámítva nagyjából 1,2-1,5 millió forintos összegért kínálják a fejlődő régiókban.
A Kwidnek létezik egy elektromos „testvére” is, a hasonló alapokra épülő, csak értelemszerűen villanyhajtással felszerelt K-ZE. Ez jelenleg csak Kínában érhető el, körülbelül 2,6 millió forintnak megfelelő jüanért. A kulcsszó azonban a „jelenleg”, hiszen Gilles Normand, a Renault elektromos ágazati vezetője a minap bejelentette, hamarosan – akár már 2020-ban – Európában is bemutatkozik az autó.
Mondani sem kell, a hír alaposan felbolygatta az iparág szereplőit, hiszen a fent említett összeget már tényleg nem túlzás elérhetőnek nevezni, ami a villanyos mezőnyben ritka, mint a fehér holló. Igaz ez még akkor is, ha K-ZE itteni változata végül valamivel drágább is lesz, amire már tett is utalást a cég. Szakértők úgy számolnak, hogy a szigorú európai engedélyeztetési procedúra, és az esetleges átalakítások végére 3,5 millió forintig szökhet fel az ár – ami még mindig bőven versenyképes a komplett újautós mezőnyben.
Nem mindegy persze, hogy ezért a pénzért mit kap a vevő. A kínai K-ZE motorja 44 lóerős, aminek segítségével 7 másodperc alatt gyorsul fel 60 km/h-ra, a végsebessége pedig 104 km/h. Sokak szerint éppen ez az alacsony csúcstempó az, amit az európai sofőrök nehezen fogadnának el, így ilyen téren akár némi izmosításra is szükség lehet. A 250 kilométeres hatótáv viszont nem tűnik rossznak, legalább is döntően városi használatra.
Érdekes, hogy a Renault nem feltétlenül számol azzal, hogy a vásárlók megrohamozzák a márkakereskedéseiket a négyüléses K-ZE-ért: szerintük ugyanis a modell inkább az autómegosztásra épülő szolgáltatásoknál érhet el igazán nagy sikereket. Mint mondták, a trendek alapján a fiatalok szívesen bérelnek kisebb elektromos járműveket – éppen ez az, ami miatt a K-ZE-t végül is meghonosítják az öreg kontinensen.