Ha autózás és innováció, akkor sokaknak alighanem a Tesla neve ugrik be elsőként. Nem is véletlenül, a kaliforniai cég ugyanis már iparági léptékkel mérve viszonylag rövid (2003 óta íródó) története során is számos fejlesztésével forradalmasította ezt a világot. Most pedig itt a legújabb, egyelőre jóváhagyásra váró vívmányuk, amely egy rendkívül fontosabb problémát is megoldhat.
A szikár hír valahogy így szól: a Tesla az amerikai Szövetségi Távközlési Hivatalhoz (FCC) fordult egy újfajta mozgásérzékelős kommunikációs eszköz engedélyeztetésének ügyében. Ha azonban a fenti mondat mögé tekintünk, egyből érdekesebbé válik a történet, a technika ugyanis Elon Muskék ígéretei szerint számos tragédiát előzne meg azzal, hogy segítene megakadályozni, hogy a szülők az autójukban felejtsék a gyermeküket.
Az úgynevezett mmWave radartechnológiát használó rendszer ugyanis amellett, hogy javítaná a lopásgátlók hatékonyságát, állítólag minden eddiginél megbízhatóbban ismerné fel a lezárt járműveken belüli mozgásokat, így azonnal jelezni tudná az esetleges bajt. Igen ám, csakhogy az ehhez hasonló, adó- és vevőantennákat használó megoldások eleve engedélykötelesek, ráadásul a Tesla vívmánya nemzetközi sajtóértesülések szerint a jelenlegi szabályok által megengedettnél nagyobb teljesítménnyel üzemelne, így eltarthat egy ideig, míg zöld utat kap a projekt.
Hasonló, a gyermekek kocsiban hagyását megelőzni hivatott eszközök jelenleg is léteznek, azonban a Tesla szerint az ötletük jobb, mint a már piacon lévő, kameraalapú- vagy ülésbe épített érzékelőkre támaszkodó rendszerek. A szisztéma például detektálja az olyan mikromozgásokat is, mint a légzés vagy akár a szívverés(!), ezzel megbízhatóan különböztet meg egy embert egy tárgytól, így csökkentve a hamis riasztások számát. A jelenleg létező, súlyérzékelős módszerek egyik gyengéje ugyanis éppen az, hogy gyakran akkor is jelzést küldenek, ha csak egy csomagot hagyott a hátsó ülésen valaki.
Mindez pedig nem minden: ha hinni lehet a friss bejelentésnek, akkor ez az innováció arra is alkalmas, hogy egy bekövetkező balesetnél különböző méretű légzsákokat nyisson ki aszerint, hogy az adott ülésen mekkora méretű egyén foglal helyet, ami jócskán csökkentheti az ilyenkor fellépő sérülések mértékét.
Az FCC szeptemberben adja majd ki első állásfoglalását a technológia kapcsán. Szakértők azonban hosszú engedélyezési folyamatra számítanak, már csak azért is, mert jelenleg is több hasonló paraméterekkel működő találmány kérelme fekszik a független szervezet asztalán, ráadásul akad, amelyik már 2018 óta. Talán a Tesla szerencsésebb lesz, és legújabb ötletük segíthet megelőzni megannyi elkerülhető tragédiát.