Egyre több országban hívják segítségül a technológiát az autóvezetés közbeni mobiltelefonozás kiszűrésére. A legújabb ilyen hírek Németországból érkeztek, ahol júniusban kezdődött a „Handy Blitzer” nevű rendszer éles tesztelése, amely állítólag azt is kiszúrja, ha a sofőr maga mellett tartva nyomkodja a készülékét. A téma azért is érdekes, mert információk szerint a magyarországi VÉDA-kamerák is képesek a kézben tartott telefon észlelésére, és elképzelhető, hogy élesedik is ez a funkció.
A Handy Blitzer friss telepítésére a Németország nyugati részén fekvő Rheinland-Pfalz tartományban került sor. A gyakorlatban egy az út felett, enyhén ferde szögben elhelyezett kamerarendszerről van szó, amely képes detektálni a vezető kezében lévő mobiltelefonokat. Észlelés esetén rögzíti a felvételt, amelyet a jármű rendszámával együtt továbbít a központnak, ahol megkezdődik a kiértékelés, majd adott esetben az eljárás.
A technológia különlegessége, hogy nem csupán a fülhöz emelt telefont veszi észre, hanem azt is, ha valaki üzenetet ír vagy épp csak pörgeti valamelyik közösségimédia-oldalt. Helyi beszámolók szerint a mostani (félévesre tervezett) projekt a tesztelés célját szolgálja, és ha a módszer beválik, a készülékek más régiókban is felbukkanhatnak, akár országos szinten is.
A megoldás egyébként nem teljesen új, hiszen még 2019-ben Hollandiában fejlesztették ki (a helyi rendőrség és az Utrechti Egyetem koprodukciójával), és 2020 óta már alkalmazzák is a Benelux-állam útjain. Világviszonylatban pedig Ausztrália (azon belül is a Sydney-t is magába foglaló Új-Dél-Wales) jár élen ilyen téren, ahol már 45 helyszínen pásztázzák a telefonokat a kamerák.
A hasonló technológiák bevetése mellett érvelők általában kihangsúlyozzák, a mobiltelefonozás az egyik leggyakoribb baleseti ok – bár hozzá kell tennünk, hogy idehaza például ilyen formában nem szerepel a hivatalos statisztikákban, részben természetesen a nehézkes utólagos bizonyíthatósága miatt. Azt mindenesetre már számos kutatás igazolta, hogy a vezetés közbeni mobilozás jelentősen rontja a reakcióidőt (akár 50%-kal), egy friss amerikai tanulmány szerint pedig a súlyos balesetek 14%-ában közrejátszik a telefonhasználat.
Ami a téma hazai kilátásait illeti, a rendőrség korábban többször kiemelte, a 2015-16-ban telepített VÉDA-rendszer a sebességhatárok betartása mellett többek közt a mobiltelefonozás, a be nem csatolt biztonsági öv és a lejárt műszaki vizsga azonosítására is alkalmas. Mivel 2019-ben érkeztek hírek azzal kapcsolatban, hogy az itthoni „szupertraffipaxok” már a biztonsági övek bekapcsolását is figyelik, könnyen lehet, hogy idővel idehaza is összeáll a mobiltelefonozás kiszűrésének háttere is.