Az autós piacot is „letarolná” a Xiaomi

Az autós piacot is „letarolná” a Xiaomi

Azok, akik szerint csak idő kérdése, hogy a kínai autógyártók mikor „rúgják rá az ajtót” Európára, többek közt azzal érvelnek, hogy bár az ázsiai ország vállalatai más technológiai szektorokban is hendikeppel indultak, de mára igen jelentős szereplővé váltak. Ennek egyik legékesebb példája a Xiaomi, amely az okostelefonok piacán tavaly már a 3 legnagyobb értékesítő között volt a Samsunggal és az Apple-lel szoros versenyben. A 2010-ben alapított elektronikai óriásról egy ideje tudvalevő, hogy vannak ambíciói a járműiparban – most pedig az is kiderült, hogy ezek a tervek nagyon is merészek!

A pekingi székhelyű vállalat vezérigazgatója, Lej Csün a napokban azt közölte, szerinte a jövőben az 5 legnagyobb gyártó együttesen a globális elektromosautó-piac több mint 80%-át fogja lefedni, ezért csak akkor van értelme beszállni a versenybe, ha el tudják érni ezt a top5-ös pozíciót. Márpedig meglátása alapján ehhez idővel évi nem kevesebb mint 10 millió kocsit kell majd gyártaniuk. Hogy kontextusba helyezzük ezt a számot, tegyük hozzá, hogy tavaly pl. egyetlen márka sem tudott ennyi (bármilyen) autót eladni, és a közelébe is csak a Toyota (9,6 millió) és a Volkswagen (8,9 millió) került.

A Xiaomi azonban a jelek szerint nagyon is komolyan gondolja a térnyerést, a nemrégiben alapított autóipari divíziójára ugyanis idén eddig több mint 100 milliárd forintnyi jüant áldozott. Ennek részeként sajtóértesülések szerint vásároltak pl. 200 darab teljesen elektromos BYD Han szedánt (képünkön), amelyek azóta is járják Kína útjait, hogy adatokat gyűjtsenek a villanyautós, valamint a Xiaominál ezzel kéz a kézben járó önvezetőjármű-projekthez.

A cég egyébként idén tavasszal elindított egy internetes szavazást is, amelyben arról érdeklődött, hogy a potenciális vevők milyen árat tartanának megfelelőnek egy leendő Xiaomi-autó esetén. A nagyjából 1,7 millió válaszadó túlnyomó többsége (kb. 70%-a) körülbelül 20 ezer eurós (átszámítva bő 8 millió forintos) összegre voksolt – ám az általában jól értesült helyi médiumok szerint nekik kezdetben csalódniuk kell, az első Xiaomi-kocsi ugyanis egy négyajtós, teljesen elektromos szedán lehet, amiért akár a fenti ár dupláját is elkérhetik majd.

Ez persze csak a kezdet lenne, a vállalat ugyanis állítólag legalább 4 tisztán elektromos modellt tervez a következő években bemutatni, amelyek közt közép- és felsőkategóriás járművek is lesznek, 2-es, illetve 3-as szintű önvezetési képességekkel.

Hogy a villanyautók területén is képes lesz-e a korábban látottakhoz hasonló tempójú és mértékű térhódításra a Xiaomi, az idővel kiderül, de addig is a kétkedők azért ne feledjék: 5 évvel ezelőtt még az okostelefonok piacán is elképzelhetetlennek tűnt, hogy az Európába akkortájt belépő kínai cég rövidesen felzárkózik a legnagyobbak mellé.