Az emelet marad, a dízelmotor megy

Az emelet marad, a dízelmotor megy

Vannak ikonikus járművek, amelyek már-már elválaszthatatlanul összefonódtak azzal a várossal, ahol közlekednek. Mind közül talán a leghíresebbek a kétszintes, jellegzetes piros színű londoni autóbuszok. Nem véletlen, hogy a turisztikai látványosságnak is számító négykerekűekről a belsőégésű motorokra vonatkozó egyre szigorúbb tilalmak közepette sem akarnak lemondani a helyiek – két cég pedig most be is mutatta azt a verziót, amely a tisztán elektromosnak ígérkező jövőben is róhatja a brit főváros útjait. 

Nagyjából 100 éve annak, hogy Londonban először tűntek fel emeletes buszok, az 1920-as évek végére pedig már mintegy 20 különböző cég üzemeltetett ilyen járatokat. Közülük a legnagyobb, a London General Omnibus Company úgy döntött, hogy a konkurenciától való minél könnyebb megkülönböztetés érdekében élénk pirosra mázolja a buszait – ami mai szemmel nézve is történelmi húzás volt.

A kétszintes buszok népszerűsége töretlen maradt, aminek a kuriózumjelleg mellett gyakorlati oka is volt. A villámgyorsan gyarapodó utasszámot képtelenség lett volna egyszintes járművekkel kiszolgálni, hosszában pedig nem tudták bővíteni a méreteket, mert a szűk londoni utcákban lehetetlenné vált volna a manőverezés. A talán legkultikusabb verzió, a Routemaster 1956-ban jelent meg, amit már jócskán az ezredforduló után a New Routemaster követett.

A jelenleg üzemben lévő emeletes buszok többsége hibrid (dízel-elektromos) hajtású, azonban mostanra ez sem tűnik elég „zöldnek”: a város polgármestere nemrég kijelentette, a jövőben csak tisztán villanyos (vagy hidrogén-meghajtású) járműveket szereznek be. Az óvatos célkitűzés szerint 2037-re állna fel a teljesen elektromos flotta, bár optimistább tervek szerint ez már 2030-ra is megvalósulhat.

Márpedig ehhez az kell, hogy az idei első félévben regisztrált 485-höz képest jóval több elektromos emeletes busz álljon csatasorba. Erre az igényre igyekszik reagálni a villanyhajtásokra specializálódott brit Equipmake és a Beulas nevű spanyol buszgyártóvállalat, melyek közösen napvilágra hozták a Jewel E terveit. A jármű már a legújabb, 2024-ben érvénybe lépő biztonsági előírások figyelembevételével készül, azaz többek közt a holtterek minimalizálásával csökkentik majd a balesetek kockázatát.

A rövidesen a tesztelés fázisába lépő Jewel E-ben 544 lóerős teljesítményű és 3500 Nm-es csúcsnyomatékú elektromos motor kerül, amihez egy összesen 543 kWh-s akkumulátorpakk társul. Utóbbinak köszönhetően a hatótáv az ígéretek alapján nagyjából 400 kilométer lesz, ami bőven felette van az egy átlagos londoni busz által naponta megtett távolságnak. További előny, hogy az Equipmake által fejlesztett töltővel az éjszakai állásidő alatt kényelmesen 100%-ig tölthető lenne az akkucsomag.

Úgy fest tehát, hogy a világhírű buszok szép lassan elvesztik a „hangjukat”, de a károsanyag-kibocsátástól mentes jövőben is a londoni utcakép szerves részei maradhatnak.