1969-es pályaautó – az isten is közútra teremtette!

1969-es pályaautó – az isten is közútra teremtette!

Nem ezek a napok kerülnek majd be aranybetűkkel a hobbiautó-kereskedelem nagykönyvébe, de azért az élet nem állt meg egészen ezen a területen (dehogynem).

Mindenesetre a brit Icon Engineering-nél nagyon dolgoznak azon, hogy a Porsche legendás, 917-jelű pályaautójából technikailag is hű, utcán használható replikákat tudjanak eladni. Ha a benzinvérűeknek most beugrott, hogy „ez nem a 70-71-es LeMans-i mindenkit leverő Porsche?” Akkor nyertek, mert valóban az, de igazság szerint ezek az autók 1969 és 1974 között nagyjából minden versenyt megnyertek, ahol indultak velük. Volt belőlük plexikabinos és nyitott kivitel, szimpla vagy duplalámpás, attól függ, milyen versenyen indították. A közös, hogy pont olyan ordító, lángot okádó, csodálatos szörnyetegek voltak, mint bármely versenyautó akkoriban, és jórészt azóta is. Ugye, hogy úgy kell a közútra, mint egy falat kenyér? A szent cél érdekében még gyűrődőzónája, indexe, állítható visszapillantója is lesz, bár hangszigetelése, csomagtere 1-nél több ülése, klímája, környezetvédelmi besorolása, stb. természetesen nem, méltatlan is lenne. Mondjuk bónusz lehet, hogy mivel a pilóta a hossztengely vonalában ül, nem kell külön jobb vagy balkormányos kivitelt készíteni. Ugyan a replikákat nem az eredeti, 500-600 lóerős, 12 hengeres boxerekkel (ezekből millió eurós nagyságrendű lenne egy-egy darab), hanem – egyelőre – „csak”, hathengeres, természetesen Porsche léghűtésesekkel szerelik, és a csőváz sem alumínium, hanem acél, azért a 300LE körüli teljesítménnyel is el lehet gurulni a könyvtárig, ha egy tonna alatti, széles és derékig érő autóba építik be. Persze a határ a csillagos ég, minden motor, hajtáslánc csak pénz kérdése, a csőváz pedig jól igazítható minden hajtáslánchoz, bár Icon javára szól, hogy mindenben törekedtek az eredetiségre. Az induló ár 200 ezer Font (70-75 millió Ft) de azért ez baráti ám az eredeti gépek 10 millió dollár körüli cetlijéhez képest.

Mindezt persze a hanyatló és felelőtlen Egyesült Királyságban, ahol van keletje a teljesen öncélú, tisztán az öröm kedvéért tartott, mégis közútra engedett, csodálatos, hasonló masináknak. Most mindenki hunyja be a szemét, és képzelje el, hogy begurul egy ilyennel a vizsgasorra a Mozaik utcában.