Brutális vámokkal állítanák meg a kínai villanyautókat

Brutális vámokkal állítanák meg a kínai villanyautókat

Egyre több jel utal arra, hogy a közeljövő egyik leghangsúlyosabb témája az autóiparban a kínai kocsik – és különösen az elektromos meghajtásúak – előretörése lesz. Azoknak, akiknek már volt alkalmuk közelről is szemügyre venni, netán vezetni a távol-keleti országból érkező legújabb modelleket, szinte egybehangzóan állítják, hogy azok minden sztereotípiával ellentétben már semmilyen technológiai hátrányban nincsenek a nyugati vetélytársakhoz képest – miközben jellemzően igen jelentős árelőnyük van. Ez a vásárlóknak elsőre persze jó hírnek is hangozhat, ugyanakkor az európai és amerikai gyártók számára mindez komoly fenyegetés, és a járműszektor súlyára gondolva a különböző országok gazdaságai is a helyzet vesztesei lehetnek. A CarXpert szervizhálózatnál természetesen nem célunk „politizálni”, de egy igencsak fontosnak tűnő, friss hír kapcsán azért összefoglaljuk, mit tartogathat a jövő ilyen téren.

A szóban forgó fejlemény nem más, minthogy az Amerikai Egyesült Államok kormányához közel álló források szerint az USA a jelenlegi 25%-ról 100%-ra emelné a kínai villanyautókra vonatkozó importvámot. Az elsőként a mértékadó The Wall Street Journal által közölt „négyszerezés” tervéből állítólag akár napokon belül valóság lehet, amit alighanem kitörő lelkesedés fogadna a Tesla főhadiszállásától a patinás helyi gyártók (pl. Ford) központjáig.

Ahogy fentebb is utaltunk rá, annak fejtegetésétől most távol tartanánk magunkat, hogy a hazai piacot védő, szigorú bejelentés hogyan függhet össze az ősszel esedékes amerikai elnökválasztással, de az mindenesetre biztos, hogy az intézkedés rövid távon lényegében versenyképtelenné tenné az eddig a költségbarát árakról (is) ismert kínai gyártókat az USA-ban. Könnyen lehet azonban, hogy mindez csak átmeneti lenne, hisz számos gazdasági szakértő felhívta a figyelmet a készülődő törvény egy lehetséges kiskapujára.

Az Egyesült Államok és Mexikó (valamint Kanada) között ugyanis egyfajta szabadkereskedelmi egyezmény van érvényben, amelynek értelmében a Mexikóban gyártott kínai villanyautókra nem vonatkozna a megemelt vám. Ez az út sem tűnik azonban annyira simának a kínai márkák számára, ugyanis Mexikó (amerikai nyomásra) épp a közelmúltban törölte el a kínai autógyárak létrehozására vonatkozó adókedvezményeket, így az is elképzelhető, hogy az amerikai kormány a fenti kiskapu becsukására is ügyelni fog.

Adja magát a kérdés, hogy ezt a tőlünk látszólag távoli eseménysort miért neveztük a bevezetőben fontosnak. Nos, Európában is egyre többen sürgetnek, ha nem is ennyire drasztikus, de határozott lépéseket a kínai villanyautókkal szemben, az ő számukra így akár példa is lehet a tengerentúliak mostani fellépése. Más kérdés persze, hogy a mi földrészünkön is alapos fejtörésre késztetné a jogászokat, hogy miként lehetne többletterhekkel sújtani az Európában gyártott kínai kocsikat. Márpedig ne feledjük, hogy a globális volumenjét tekintve már a Tesla babérjaira törő BYD épp a közelmúltban jelentette be szegedi gyárnyitását, úgyhogy a téma mifelénk is több szempontból aktuális. Így aztán nemcsak azoknak érdemes figyelni az ezzel kapcsolatos további hírekre, akik a jövőben akár a kínai brandek potenciális vásárlói is lehetnek.

Képünkön a BYD Han. Forrás: Flickr