Citroën Oli: több mint „ötletbörze”

Citroën Oli: több mint „ötletbörze”

A napokban bemutatott Citroën Oli koncepcióautó első látásra olyannak tűnhet, mintha egy rossz felbontású számítógépes játékból gördült volna elő. A meghökkentően szögeletes formák mögött azonban a francia cég szerint nagyon is jövőbemutató elképzelések vannak, amelyek idővel a tömeggyártásban készülő modelljeikben is felbukkanhatnak. A méreteit tekintve a családi autók, netán a kompakt SUV-ok szegmensébe sorolható, rendhagyó járművet pedig már csak azért sem lehet „egyetlen kézlegyintéssel” elintézni, mert mégiscsak ez az első olyan kocsi, amelyen a márka vadonatúj logója díszeleg.

Amikor a Citroën néhány napja bemutatta újdonsült arculatát, benne a némiképp átalakított emblémával, rögtön jelezték, hogy a szimbolikus lépéssel megkezdett új korszakban a legfőbb céljuk az lesz, hogy mindenki számára elérhető elektromos autókat dobjanak piacra. Az új éra előfutára, az Oli (melynek neve kiejtve úgy hangzik, mint az „all-ë”) ennek megfelelően egy tisztán villanymeghajtású autó, amely a maga 40 kWh-s akkumulátorával mintegy 400 kilométert tudna megtenni újratöltés nélkül.

Mindez meglehetősen nagy „energiahatékonyságot” feltételez, ami egy csapásra hihetőbbé válik, ha hozzátesszük, hogy a 4,2 méter hosszú, 1,9 méter széles és 1,65 méter magas Oli villanyautó létére (a tervezőasztalon) kifejezetten keveset, mindössze 1000 kilogrammot nyom. Az autó vonzerejét növelheti, hogy a Citroën szerint a V2G és a V2L technológiát is támogatja, azaz adott esetben képes lehet visszatölteni áramot a hálózatba, illetve lehetne róla működtetni különböző háztartási és egyéb gépeket is.

Az igazi érdekességek azonban vitán felül a kocsi külsején fedezhetők fel. A legfeltűnőbb talán az autóiparban jóformán példa nélküli módon teljesen függőleges szélvédő, ami aerodinamikai szempontból nem tűnik túlságosan előnyös megoldásnak. A francia vállalat mérnökei szerint azonban a motorháztető légcsatornái gondoskodnak arról, hogy a helykihasználás és anyagspórolás szempontjaiból egyébként praktikus húzás ne rontsa nagyon a legfeljebb 110 km/h-ra képes kocsi légellenállását.

Az elektromos meghajtás mellett a másik terület, ahol az Oli egyértelműen előrevetíti a brand jövőjét, az nem más, mint a fenntarthatóság. A koncepciójárművet jelentős részben újrahasznosított alapanyagokból álmodták meg, a kész alkotóelemek pedig csaknem teljes mértékben újrahasznosíthatóak – akár más Citroënek tartozékaiként. A fejlesztők előtt egyébként is a minél hosszabb élettartam elérése lebegett – a Goodyearral közösen megalkotott gumiabroncsok például akár félmillió kilométert is bírhatnak!

Az Oli kapcsán fentebb többnyire feltételes módban fogalmaztunk, ami annyiban érthető is, hogy a most megismert formájában egészen biztosan nem kerül majd szériagyártásba. Ugyanakkor, amint arra a Citroën vezetői most is utaltak, egyes megoldásai biztosan visszaköszönnek a (közel)jövőbeli modelljeikben, ezért könnyen lehet, hogy idővel meg kell barátkozni egyes, most még extrémnek tűnő részleteivel is.