Dacia: irány a Dakar!

Dacia: irány a Dakar!

Nagy bejelentést tett a napokban a Dacia: a Renault Csoport tulajdonában lévő, román gyökerű márka jövőre kipróbálja magát a terepralizás világában, a tervek szerint pedig 2025-ben annak csúcsát, a Dakart is megpróbálják meghódítani. Az egyelőre kérdéses, hogy milyen autóval vágnak neki a sivatagnak, azonban a technológiai partnerek és a pilóták névsorát látva nyugodtan kijelenthetjük: a Daciák aligha pofozógépnek mennek majd a homokdűnék közé. A carXpert szervizhálózat aktuális cikkében a már ismert részleteket vesszük górcső alá.

Régóta lehetett arról hallani, hogy a Renault háza táján fontolgatják a visszatérést a világ elsőszámú tereprali-viadalára, melynek hőskorában egy végső győzelmet már szereztek: 1982-ben, amikor a verseny még tényleg Dakarban ért véget, a Marreau-fivérek diadalmaskodtak egy Renault 20 Turbo 4x4-gyel. Az viszont a többséget meglepetésként érte, hogy a nagy feladatra a jelek szerint a vállalaton belül a „költségbarát” járművekért felelős Daciát szemelték ki.

A cég több részletet is elárult a projektről, köztük azt is, hogy a leendő autóikat a szaúdi Aramco által fejlesztett szintetikus e-üzemanyag hajtja majd. Luca de Meo vezérigazgató ezzel kapcsolatban arra utalt, a Dakar a Dacia számára egyfajta „kísérleti labor” is lesz, hisz mivel ez a brand egyelőre nem siet a teljes elektromos átállással, a zöld energia segítségével előállított üzemanyag a szériaautóiknál is jó megoldás lehet majd a fenntarthatóság növelésére. Ne feledjük, jelen állás szerint a belsőégésű motorok 2035-re előirányzott betiltásának is egyedüli kiskapuja lehet az e-üzemanyagok alkalmazása.

Szintén kiderült, hogy a Dacia műszaki partnere az utóbbi években több igencsak ütőképes versenygép megalkotásában is közreműködő brit Prodrive lesz, pilótáknak pedig a spanyol Cristina Gutiérrez Herrerót és a francia Sébastian Loeböt szerződtették. Előbbi sem kis név a szakmában, 2021-ben például mindössze második nőként aratott szakaszgyőzelmet a Dakaron, de az igazi nagyágyú mégiscsak a kilencszeres rali-világbajnok Loeb, aki eddig három 2. helyet tudott szerezni az Arab-félszigetre költöztetett versenyen, így bizonyára kifejezetten motiváltan ül majd bele a terepre hangolt Daciába. 

Amelyről egyelőre még nem tudjuk, pontosan melyik típusra épül majd. Értelemszerűen szóba jöhet a népszerű Duster, ám néhányan hozzátették, nem kizárt, hogy a Dacia a már belengetett, de még fejlesztés alatt álló, a Dusternél valamelyest nagyobb méretű, ötajtós SUV-ját, a Bigstert küldi majd – természetesen erősen átszabott verzióban – a sivatagba.