Eladó egy „sohasem volt” versenyautó

Eladó egy „sohasem volt” versenyautó

A svéd Koenigsegg 1994-es alapítása óta a (nagyon) kis példányszámú, közúton is használható hiperautókra szakosodott. Akadt azonban egy kivétel, a vállalat ugyanis 2007-ben úgy döntött, kipróbálja magát a GT1 versenyeken, ennek érdekében pedig elkészítették a CCGT nevű, az FIA-előírásoknak megfelelő kocsijukat. A szabályok azonban éppen akkor megváltoztak, amit a cégnél már nem tudtak lekövetni. Az így aztán tényleg egyedi autó most egy a Bonhams aukciósház által szervezett árverésen találhat új gazdára csillagászati áron – ennek apropóján pedig a carXpert szervizhálózat legújabb bejegyzésében megnézzük, mit érdemes tudni róla.

A Koenigsegg 2006-ban mutatta be a 4.7 literes, ikerturbós, V8-as motorral felszerelt kétajtós sportkocsiját, a CCX-et, a vezetőség pedig bizonyára úgy gondolta, jó reklám lenne az autónak, ha megméretné magát a GT1 futamokon olyan ikonikus autók pályára hangolt változataival, mint az Aston Martin DB9, a Ferrari 550 vagy épp a Chevrolet C6 Corvette.

A mérnökök neki is álltak az utcai verzió átalakításának, melynek részeként a CCX többek közt egy méretes hátsó szárnyat, kettős keresztlengőkaros felfüggesztést, hidraulikus lengéscsillapítókat, valamint Michelin versenygumikat kapott. A szabályok miatt a motorhoz is hozzá kellett nyúlni: kikerült a turbófeltöltő, és bár az erőforrás hengerűrtartalmát 5.0 literre növelték, a lóerők száma az alapmodellhez képest mintegy 200-zal csökkent (800-ról 600-ra). A legkisebb gondot a GT1 széria 1100 kg-os súlylimitjének betartása okozta, lévén a Koenigsegg hiperautók mindig is a könnyű konstrukciók közé tartoztak a szegmensükben.

Már készen állt a bevetésre a CCGT, amikor az FIA homologizációs szabályok módosultak, betiltották pl. a karbon önhordó vázakat, illetve előírták, hogy a GT1-futamokon csak olyan versenyautók vehetnek részt, melyek rendszámos variánsaiból legalább évi 350-et gyártanak. A Koenigsegg előtt ez lényegében bezárta a sorozat ajtaját, az egyetlen elkészült CCGT pedig a hírek szerint a vállalat egyik fő részvényeséhez, Bård Ekerhez került. Az eddigi egyetlen tulajdonos igencsak nagy becsben tartotta a járművet, amely így a Bonham leírása szerint tökéletes állapotban van.

Ennek megfelelően az érdeklődőknek várhatóan nagyon mélyen a zsebükbe kell nyúlniuk, ha meg akarják szerezni az exkluzív kocsit. A július közepi Goodwood Festival of Speed keretében tartandó liciten a szakértők 3-4 milliós angol fontos, azaz átszámítva kb. 1,3-1,7 milliárd forintos leütési árra számítanak. Érdekesség, hogy bár a CCGT végül sohasem versenyzett, a jövőben erre papíron lenne lehetősége, méghozzá a Masters Endurance Legends nevű szériában, ahol az utóbbi években olyan modellek tűntek fel, mint az Aston Martin DBR9, a Porsche RS Spyder, a Ford Mustang GTS-1 vagy az Audi R8 LMS Ultra.