Elkelt a szuper könnyű és szuper ritka Merci

Elkelt a szuper könnyű és szuper ritka Merci

Nem is olyan régen az ötöslottó giganyereménye tartotta izgalomban az országot – egy szerencsés játékos végül néhány hete vitte el a 3 milliárd 348 millió forintos fődíjat. Bizonyára sok szelvény gazdája eljátszott a gondolattal, mit kezdene egy ekkora összeggel… Nos, vehetett volna belőle például „másfél” rendkívül ritka Mercedes 300 SL autót egy közelmúltban rendezett aukción!

A kultikus Mercedes-Benz 300 SL kupék története 1953-ban kezdődött, amikor a korszak egyik autómágnása, Max Hoffman felvetette, hogy a dúsgazdag, „teljesítményőrült” vevőket célba lehetne venni egy „kissé tompított versenyautóval”. Így készült el az egy évvel korábban a Le Mans-i 24 órás viadalon kettős győzelmet arató W194 alapjain a 300 SL, amely akkora érdeklődést váltott ki az 1954-es New York-i Nemzetközi Autóshow-n, hogy még abban az évben megindult a tömeggyártás a németországi Sindelfingenben található üzemben.

A „tömeg” kifejezés persze, mint oly sok különleges kocsi esetén, itt is relatív, a „sirályszárnyas” ajtókkal ellátott, kétüléses kupéból ugyanis mindössze 1400 darab készült, majd 1957-től a roadsterváltozatra állt át a Mercedes. Az, hogy a német cég első SL-modelljét (a betűszó a német „Super Leicht”, azaz „Szuperkönnyű” jelzőből ered) meglehetősen nagy becsben tartották a mindenkori tulajdonosok, jól jelzi, hogy egy 1994-es kutatás 1200 példányt még épségben talált világszerte, ami mintegy 40 év elteltével igen szép arány.

Annak érdekében, hogy a típus hű legyen a „Szuperkönnyű” elnevezéshez, a motorháztető, az ajtók, a műszerfal és a csomagtér fedele is alumíniumból készült. Akadt azonban 29 db speciális – és rendkívül borsos árú – 300 SL, amelyeknél a komplett karosszériához is csak alumíniumot használtak, ami további 80 kg-ot faragott le a másfél tonnás jármű tömegéből. Ennek a kuriózumszámba menő szériának az egyik 1955-ös évjáratú képviselője került nemrég kalapács alá a neves RM Sotheby’s aukciósház jóvoltából.

A 3.0 literes, V6-os benzinmotorral ellátott, 240 lóerős és korát meghazudtolóan akár 260 km/h-s végsebességre is képes Mercedes árát előzetesen 7 millió dollárra becsülték az árverés szervezői, és nem is nagyon kellett csalódniuk: az ezüstszürke fényezésű „tételért” végül 6,8 millió dollárt, azaz átszámítva 2,1 milliárd forintot fizetett valaki. Az Arizona államban rendezett élő aukción ezzel a „könnyűnél is könnyebb” Merci olyan, szintén magas áron elkelt autókülönlegességek elől vitte el a „showt”, mint egy 1931-es Duesenberg Model J Tourster vagy épp egy 1967-es Ferrari 330 GTS. De úgy is fogalmazhatnánk: utóbbiakból akár 3-4 darabot is megengedhetne magának egy hazai, nagy lottónyertes.