Találós kérdés: melyik autóipari vállalat ér többet? Amelyik az elmúlt évben világszerte 367 ezer kocsit adott el, vagy amelyik 11 milliót? Ha logikusan nézzük, akkor nem kell sokat töprengeni a dolgon. Mivel azonban mindez egyáltalán kérdésként vetődik fel, már sejthető: darabszámok ide vagy oda, a piac logikája néha olyan speciális, hogy „Dávid” bizony néha legyőzheti „Góliátot”.
A fenti bibliai hasonlat azért annyiban sántít, hogy történetünk „Dávidja” nem épp egy fiatal pásztorfiú, aki látszólag esélytelenként száll szembe az óriással, hanem napjaink egyik legsikeresebb, leginnovatívabb vállalata, a Tesla. Elon Musk cégének piaci értéke a legfrissebb hírek szerint átlépte a 100 milliárd dollárt, ezzel megelőzte a hatalmas Volkswagen csoportot (kb. 90 milliárd dollár).
Ahogy fentebb már utaltunk rá, mindez nem a globálisan értékesített autók példányszámainak köszönhető, hiszen abban nagyjából harmincszoros fölényben van a VW: a Tesla nemrég nyilvánosságra hozott adatai szerint ők 367 500 járművet adtak el 2019-ben, míg a Volkswagen csoport 10,97 milliót. Utóbbiból 6,5 milliót maguk a Volkswagenek adják, a többit pedig a konszern további márkái, mint az Audi, a Porsche, a SEAT vagy épp a Skoda.
Akkor mégis, hogyan taksálhatják többre a befektetők a Teslát? Nos, a titok nyitja alighanem a jövőbeli kilátásokban rejlik. Tény, hogy a kaliforniai cég ebben a szektorban senkihez sem fogható dinamikus bővülést produkál: a részvényei árfolyama október óta megduplázódott, így nem csoda, hogy jelenleg kimagasló bizalmat élvez pénzügyi körökben. Elemzők szerint az értéknövekedéshez hozzájárul az is, hogy a vállalat nemrég megnyitotta első kínai gyárát, amitől a többség újabb ugrásszerű bővülést vár.
Nem mellesleg pedig az eredetileg 2020 második felére ígért, sokak által várt Model Y gyártását a mostani információk szerint előre hozták az első negyedévre, ami azt sejteti, hogy az eladási adatok is hamarosan „kilőhetnek”. Az említett 367,5 ezer autó egyébként 50%-os növekedést jelentett 2018-ról 2019-re, a szakértők azonban a jelekből kiindulva 2020-ra ennél is nagyobb ugrást vizionálnak.
A mostani előzéssel a Tesla már a második legértékesebb autós brandnek számít – az első helyhez azonban még jócskán kapaszkodnia kell, azt ugyanis a 230 milliárd dollárra értékelt Toyota birtokolja. A japán óriás ráadásul nem „egy helyben várja”, hogy riválisa utolérje, hanem maga is tornázza felfelé számait.
A Toyota azon kevés gyártó közé tartozik, amelyek a frissen közölt 2019-es statisztikák szerint tavaly több autót ad el (1,8%-kal), mint tavalyelőtt. Mindez nem kis bravúr egy amúgy némiképp zsugorodó piacon: ha hinni lehet a számoknak, a 2018-as 94,4 millió után tavaly „mindössze” 90,3 millió újautó talált gazdára globálisan.