Az autógyártók gőzerővel dolgoznak az elektromos járművek tömeges elterjedése előtt tornyosuló egyik legnagyobb „fal”, a korlátozott használhatóság „lebontásán”, most pedig úgy fest, a Mercedes elég nagyot lépett előre ilyen téren. A napokban a Vision EQXX nevű koncepcióautójuk, amelynek megoldásait rövidesen a szériagyártású modelleknél is viszontláthatjuk majd, több mint 1000 kilométert tett meg újratöltés nélkül, méghozzá valós körülmények között. És még maradt is benne tartalék!
A Mercedes év elején mutatta meg a világnak a teljesen elektromos Vision EQXX-et, és már akkor jelezték, célba veszik vele a bűvös 1000 kilométeres hatótávot. Ennek realitását akkor néhányan kétségbe vonták, mondván, az autó túlságosan „hétköznapian” néz ki más, extrahosszú menetekre tervezett kocsikhoz képest. Való igaz, a 4 ajtós, 4 üléses járművön nem látni a kerekeket elfedő borítást, minikamerákra cserélt visszapillantótükröket, sőt, a hátsó nyomtávja is mindössze 5 centivel keskenyebb, mint az első.
Szó, mi szó, a stuttgarti székhelyű vállalat most alaposan üzent a bizalmatlanoknak, az EQXX ugyanis kigurult a németországi Sindelfingenben lévő üzem kapuján, majd a TÜV SÜD által hitelesített módon 1008 kilométerrel később leparkolt a Francia Riviérán, Marseille közelében. A kettő között átkelt az Alpok egyik hágóján, kijutott neki a hóból, belefutott több közlekedési dugóba, útépítésbe – szóval nyugodtan mondhatjuk, nem épp laboratóriumi körülmények közt érte el a figyelemre méltó eredményt.
Sőt, mi több, hiányoztak a hasonló kísérleteknél megszokott „praktikák” is, mint például a szélárnyékot biztosító felvezető autó. A tempó megválasztását illetően sem beszélhetünk takarékos üzemmódról, az út átlagsebessége ugyanis 87,4 km/h lett, a német sztrádán pedig 140-nel is repesztett a Mercedes. A fentieket látva még nagyobb fegyverténynek tűnik az 1000 km-t meghaladó távolság – hát, még ha hozzátesszük, hogy a cég hivatalos közlése szerint az út végére még 15%-nyi töltés maradt az akkumulátorban, ami az addigiakból kiindulva még legalább 150 km megtételére elegendő lett volna.
A Vision EQXX sikerének egyik titka, hogy a jókora, önmagában is csaknem 500 kilogrammot nyomó, a Mercedes elmondása szerint nem több mint 100 kWh-os kapacitású akkucsomag ellenére is sikerült mindössze 1755 kg-on tartani a tömegét a fejlesztőknek. Összehasonlításképpen, ez kevesebb, mint a valamivel 400 kilométer feletti hatótávot tudó Volkswagen ID.3 súlya. A hátsókerék-meghajtású kocsi teljesítményét illetően egyébként a vállalat 245 lóerőről beszél.
Mondhatnánk persze, hogy mindez nem több mint egy izgalmas kísérlet, azonban a Mercedes ígérete szerint a kereskedelmi forgalomba kerülő autóik fejlesztésénél is felhasználják majd a Vision EQXX projektjének tapasztalatait. Ez alapján biztosra vehetjük, hogy a közeljövőben több olyan új modellt is bemutatnak majd, amelynek egy-egy megoldásában, legyen az motor, elektronika, akkumulátor vagy akár aerodinamika, visszaköszönnek majd a most megismert, igencsak kitartó jármű jegyei.