A minap a Toyota a brüsszeli Kenshiki Fórum nevű eseményen árult el új részleteket arról, mire számíthatnak az európai vásárlók a márkától a közeljövőben. Az uniós szabályozás tendenciáit látva nem meglepő módon a fókuszban (náluk is) az elektromos átállás lesz, amiről rövid távon új villanymodellek, kicsit messzebbre tekintve pedig innovatív akkumulátortechnológiák gondoskodhatnak majd. A carXpert szervizhálózat aktuális bejegyzésében a most beígért újdonságokat vesszük röviden górcső alá.
Nyugodtan mondhatjuk, a világ elsőszámú (már, ami a példányszámokat illeti) autógyártója a tisztán elektromos kocsik piacán nem tartozik az élmezőnybe: egyelőre a Subaruval közösen fejlesztetett bZ4X szabadidő-autót „tudják felmutatni” ilyen téren, amihez rövidesen csatlakozhat az egy éve leleplezett bZ Compact SUV néven emlegetett típusuk. A japán óriásvállalat korábban összesen 6 villanymodellt ígért 2026-ig, így éppen itt volt az ideje, hogy megismerjünk ezek közül újabb kettőt.
Az Urban SUV-ra keresztelt koncepcióautó (képünkön) a hírek szerint már közel jár a gyártáshoz, így jövőre debütálhat Európában – méghozzá az errefelé egyre népszerűbb „városi divatterepjárók” szegmensében. A fejlesztők állítólag nagyban támaszkodnak a nemrég bemutatott Yaris Cross által lefektetett alapokra, bár a tisztán elektromos Urban SUV valamelyest nagyobb (4,3 méter hosszú, 1,82 méter széles és 1,62 méter magas) lesz. A további részletekkel a Toyota még adós, de annyi már kiderült, hogy legalább kétféle választható akkucsomag, és opcionális összkerékhajtás is lesz a palettán.
A másik, kézzel fogható közelségben lévő újdonság a Sport Crossover (ez 2025-ben kerülhet az utakra), amely kifejezetten látványos, kupészerű formavilággal próbál majd utat törni magának a piacon. Médiaértesülések alapján a kocsi a Toyota és a kínai BYD koprodukciójában készül, így egyesek valószínűsítik, hogy a hajtáslánc a már Magyarországon is elérhető BYD Sealből érkezik majd. Ha ez így lesz, a leendő ferdehátú villany-Toyota kiviteltől függően az 500 kilométer feletti hatótávot és az 500 lóerő feletti teljesítményt is célba veheti.
Ahogy a bevezetőben is utaltunk rá, az új, divatos modellek megalkotása mellett a brand másik fontos célkitűzése, hogy minél jobban lebontsa azokat az akadályokat, amik most még a villanyautók tömeges terjedése előtt tornyosulnak. Ennek jegyében több lépcsőben rukkolnak majd elő új akkumulátormegoldásokkal, melyek csökkentik a költségeket, felgyorsítják a töltést és növelik a hatótávot. A tervek szerint 2027-28 táján kerülhet sor az első szilárdtest-akkumulátoruk premierjére, amelyet várhatóan 10 perc alatt lehet majd 10-ről 80%-ra tölteni, és nem mellesleg akár 1000 kilométer megtételére elegendő energiát is raktározhat majd.