Bár kevés autómárka ment át az utóbbi évtizedekben akkora fejlődésen presztízs szempontjából, mint a Škoda, azt azért erős túlzás volna állítani, hogy mára egy lapon említhető mondjuk az Audival. Egy alapon viszont igen! A minap bemutatott vadonatúj Fabia ugyanis a Volkswagen Csoport MQB A0 kódjelű platformjára épül, csakúgy, mint többek közt az Audi A1-es. A szakavatottak ebből azonnal leszűrhetik, hogy a megújulás számottevő méretnövekedést hozott – de ezen kívül is akad néhány említésre méltó újdonság a népszerű kiskategóriás, ferde hátú modellnél.
A Škodánál a jelek szerint óraműpontossággal tartják magukat az iparágban sztenderdnek számító 7 évenkénti generációváltáshoz. A Fabia 1999 legvégén került gyártásba, azaz érdemben 2000-ben találkozhattunk vele az utakon, majd 2007-ben, 2014-ben és most 2021-ben jött el az idő az alapos frissítésre. Nyugodtan mondhatjuk, a recept eddig bevált, hiszen a bő két évtized alatt összehozott 4,5 milliós eladásával a Fabia a cseh gyártó második legsikeresebb modellje az Octavia után.
Azt már a bevezetőben is említettük, hogy az új Fabiák az Audi A1-esekkel közös padlólemezen osztoznak, de ugyanerre az alapra épül a teljesség igénye nélkül a Volkswagen Polo és T-Cross, a Seat Ibiza és Arona, illetve, hogy közelebbit is mondjunk, a Škoda Scala és Kamiq. A Fabia esetén az új platform hosszban nagyjából 11, szélességben 5, tengelytávban pedig 9 centis növekedést hozott az előző generációhoz képest.
Az öt bejelentett motorvariáció közül négy 1.0 literes, háromhengeres, teljesítményük 65 és 110 lóerő közötti. A paletta tetején viszont 1.5 literes, négyhengeres erőforrást találunk, 150 lóerővel, ehhez a verzióhoz pedig kizárólag hétsebességes, duplakuplungos váltó tartozhat. A gyorsulási adatoktól aligha esnek le az állak, bár a négyhengeres változat 7,9 másodperces 100-as sprintje talán jobb, mint amire sokan számítanának – ráadásul a gyártó ígérete szerint a csúcsmodell fogyasztása is mindössze 5,6 liter/100 km.
A megújulás természetesen nem hagyta hidegen a belső teret sem, a Fabiában is ott lesz például a VW Csoport számos márkájából ismerős Virtual Cockpit nevű digitális műszerfal, valamint az érintőképernyős infotainment-rendszerek. A tervek szerint a negyedik generációs Fabia még idén forgalomba kerülhet, az árral kapcsolatban pedig – némi drágulással kalkulálva – kiviteltől függően 15 és 25 ezer eurós, azaz átszámítva nagyjából 5,5-9 millió forintos összegekről szólnak a találgatások – de vélhetően már ilyen téren sem kell sokat várni a pontos részletekre.