Fél perc „előnyt” adott, mégis nyert a hegyen a Ford

Fél perc „előnyt” adott, mégis nyert a hegyen a Ford

Egyszerre jelentett jó és rossz reklámot a Ford F-150 Lightning számára a napokban rendezett Pikes Peak-i hegyi felfutó verseny. Ennek oka, hogy bár a nagy hagyományokkal rendelkező coloradói viadalon az erősen átalakított pickup érte el a legjobb időeredményt, a pilótát egy kínos technikai probléma hátráltatta, ami nem vet túlságosan jó fényt az egyébként is a vártnál kevésbé kapós villanyterepjáróra. A Carxpert szervizhálózat aktuális bejegyzésében a felemás produkció apropóján a jól csengő nevű Ford F-Series brand 2021-ben debütált, teljesen elektromos képviselőjéről is ejtünk néhány szót.

Az 1916 óta megrendezésre kerülő, „Verseny a Felhőkig” néven is emlegetett Pikes Peak-i esemény indulóinak egy 20 kilométer hosszú, több mint 1400 méternyi szintkülönbséget és 156 kanyart tartogató pályán kell minél gyorsabban végigszáguldaniuk. A világhírű futamon egy ideje az elektromos autók uralkodnak, köszönhetően többek közt az azonnali nyomatéknak, valamint annak, hogy a villanymotorok a belsőégésű riválisaiknál jobban bírják a magaslati, ritkás levegőt.

Ennek tükrében nem meglepő, hogy az idei kiírás abszolút győztese a Ford Performance F-150 Lightning SuperTruck lett, amellyel a kétszeres Le Mans-i bajnok Romain Dumas a mezőnyből egyedüliként 9 percen belül (egész pontosan 8:53.553 alatt) ért fel a tengerszint felett 4300 méterrel fekvő csúcsra. A különleges versenygép már első ránézésre is jelentősen különbözik az utcai változattól, hiszen többek közt egy három elemből álló első szárnyat, egy gigantikus hátsó szárnyat, valamint oldalsó és hátsó diffúzorokat kapott. A legtöbbet persze nem ezek nyomták a latban, hanem hogy a kocsit három, együttesen mintegy 1600 lóerős teljesítményre képes villanymotorral látták el, amivel körülbelül háromszor erősebb lett, mint a kereskedésekben kapható alapverzió.

A célba érkezést követően nem lehetett felhőtlen az öröm a csapatnál, hiszen már az is sokatmondó volt, hogy a nagy várakozások ellenére nem sikerült túlszárnyalni a tavalyi győztes SuperVan 4.2. idejét. Hamar kiderült az is, hogy miért: az átszabott F-150 Lightning a pálya közepén egész egyszerűen leállt. Dumas nagy lélekjelenlétről tanúbizonyságot téve elővette a legtöbb technológia esetén hatásos megoldást, azaz „nyomott egy resetet”, így végül sikerrel továbbmennie. Az incidens a számítások szerint kb. 26 másodperces veszteséggel járt, ami jelzi, hogy a kocsi bődületesen jó időt tudott volna futni – feltéve, hogy hibátlanul végigmegy.

A Fordnál vélhetően azért is örültek volna egy felhőtlen sikernek, mert a SuperTruck alapját adó elektromos pick-upra igencsak ráférne egy kis pozitív hírverés. Az egy ideje már Európában is elérhető kisteherautóból a tavalyi év során a vártnál jóval kevesebb (kb. 24 ezer példány) fogyott, így az amerikai vállalat kénytelen volt megfelezni a 2024-es esztendőre vonatkozó gyártási terveit. Ezek után a detroiti cégnél alighanem abban bíznak, az F-150 Lightning potenciális vevői a mostani történetből is csak a „Hegy Királya” cím elnyerését hallják meg, nem pedig a megbízhatóság kapcsán felvetődő kérdéseket.