Megtörtént, amiről egy ideje már mindenki tudta, hogy hamarosan bekövetkezik, most mégis megdöbbentő leírni: egy szériagyártásban készülő autóval sikerült hivatalosan átlépni az 500 km/h-s álomhatárt! Az újdonsült világrekorder az idén év elején bemutatott, bámulatos paraméterekkel rendelkező SSC Tuatara lett – a csúcskísérlethez pedig mindenki nagy szerencséjére egy teljesen lezárt, sivatagot átszelő országutat választottak.
A Shelby SuperCars (röviden: SSC) nevű amerikai autógyártó 2004-ben hallatott először magáról, amikor piacra dobta az Ultimate Aero nevű modellt. A kocsi három évvel később 412,28 km/h-val megdöntötte a sorozatgyártásban készülő autók sebességi rekordját. Mi tagadás, félelmetes tempó – de a cég legfrissebb eredményéhez képest némi túlzással csak „cammogásnak” tűnik.
Néhány napja ugyanis a februárban leleplezett Tuatarát tették próbára a Nevada államban futó State Route 160 forgalom elől elzárt szakaszán. A volán mögött egy tapasztalt brit autóversenyző, a korábban többek közt az Európai Le Mans szériát megnyerő Oliver Webb ült, aki első nekifutásra 484,53 km/h-s sebességet csikart ki a hiperjárműből. Másodjára aztán erre is alaposan rátett egy lapáttal: egész pontosan 532,93 km/h-ig pörgött a mutató.
A szabályok szerint a rekordkönyvekbe a két nekifutás átlaga kerül be, azaz az új csúcs hivatalosan 508,73 km/h. Webb egyébként a nem mindennapi száguldás után hozzátette: még 530 felett is érzett némi tartalékot a kocsiban, de az erős oldalszél miatt a stabilitás érdekében nem akarta jobban nyomni a gázpedált.
Érdekesség, hogy a Tuatarához eredetileg egy 6,9 literes, ikerturbós V8-as motor „tartozik”, azonban a mostani alkalomra ezt 5.9 literesre mérsékelték, hogy a fordulatszám egészen 8800-ig emelkedhessen. A rekordhoz ezzel együtt a kocsi mind az 1750 lóerője kellett, no meg az is, hogy a tömege mindössze 1247 kilogramm, amihez egészen príma, 0,279-es légellenállási mutató társul.
Az SSC Tuatara eredménye egyébként segített feloldani egy több mint egy éve húzódó vitát is. Tavaly augusztusban egy Bugatti Chiron Super Sport 300+ típusú autó 490 km/-val repesztett, túlszárnyalva Koenigsegg Agera RS 2017 óta fennálló rekordját (447 km/h). Azt a teljesítményt azonban hivatalosan nem vették figyelembe, az a Bugatti ugyanis a döntnökök szerint nem tekinthető sorozatgyártású modellnek. A Tuatara most okafogyottá tette ezt a csörtét, hiszen a hivatalos és a „nem hivatalos” csúcsot is messze felülmúlta.
A friss rekord egyben egy nem akármilyen marketingfogásnak is tekinthető az SSC részéről: a legyártani tervezett 100 példánynak ezek után biztosan könnyebb lesz gazdát találni. Még úgy is, hogy az ára nem meglepő módon nem épp evilági: a korábbi hírek szerint minimum 1,9 millió dollárba, azaz átszámítva nagyjából 583 millió forintba kerül minden egyes darabja.