Feltámad a ’70-es évek álomautója

Feltámad a ’70-es évek álomautója

A De Tomaso név nemcsak azoknak csenghet ismerősen, akik már a márka fénykorát jelentő ’70-es, ’80-as években is otthonosan mozogtak az autók világában, hanem szinte bárkinek, aki játszott valaha autóskártyával. Az olasz gyártó modelljei, különösen a legendás Pantera, ugyanis ott voltak bármelyik pakli legerősebb darabjai között. A hírek most arról szólnak, hogy a néhány éve csődbe ment céget még az idén újraélesztik.

Az argentin születésű, de olasz Alejandro de Tomaso által 1959-ben alapított márka néhány dicsőséges évtized, majd hosszas lejtmenet után végül 2015-ben szűnt meg. A „búcsú” ráadásul nem sikerült szépre, a cég akkori első emberét, Gian Mario Rossignolót és néhány munkatársát ugyanis több millió eurós adócsalás vádjával letartóztatták Olaszországban.

A De Tomaso márka használati joga már akkor egy kínai befektetőcsoporthoz, az Ideal Team Venture-höz került, akik – saját bevallásuk szerint – azóta azon dolgoznak a színfalak mögött, hogy a még mindig jól csengő brand visszatérhessen a piacra. Erre jó apropót szolgáltat, hogy a vállalat idén ünnepli az alapítása 60. évfordulóját – bár ünneplésről majd akkor lehet igazán beszélni, ha tényleg sikerül újraéledniük.

Egyelőre annyi biztos, hogy az Európa legnagyobb sportkocsi seregszemléjének számító júliusi Goodwood Festival of Speed elnevezésű eseményen bemutatnak egy „Project P” nevű járművet, amelyet a kínai cég „egy legenda visszatéréseként” harangoz be. A többség a „P” betű láttán úgy sejti, a titokzatos autó a márka valaha volt legsikeresebb modelljének, a Panterának, vagyis a „Párducnak” egyfajta utódja lehet.

A Panterát 1971-től 1992-ig gyártották a De Tomaso modenai főhadiszállásán. Az évek során összesen 7260 darabot értékesítettek belőle, a nagy többségük az Egyesült Államokban talált gazdára – a legismertebb tulajdonos maga a „Király”, azaz Elvis Presley volt. Az első változatokban nyolchengeres, 5,8 literes Ford-motor dolgozott, amely a maga 330 lóerejével mintegy 5,5 másodperc alatt gyorsította fel 100 km/h-ra a kocsit. A végsebessége valahol 250 km/h környékén volt – azt nem nehéz megjósolni, hogy e tekintetben az esetleges új változat igyekszik majd jócskán túltenni a nagy elődön.

Ezt leszámítva azonban szinte csak kérdőjelek vannak a visszatérés körül, úgyhogy egyelőre azt is csak találgatni lehet, vajon egy napon majd a 2019-es vagy épp 2020-as évjáratú De Tomasók is „jolly jokerek” lesznek-e egy-egy késhegyre menő autóskártya csatában?