A statisztikák alapján a férfiak nagyobb eséllyel szenvednek autóbalesetet, azonban, ha egy női sofőr karambolozik, jóval valószínűbb, hogy megsérül, mintha egy férfi ült volna a volánnál. Ennek oka többek szerint az, hogy a gépkocsik töréstesztjei során a mai napig döntően „férfi bábukat” használnak, azaz az esetleges kockázatokat az erősebb nem testfelépítését alapul véve próbálják csökkenteni.
Egy friss amerikai kutatás, amelyet idehaza a 444.hu portál is taglalt, arra az eredményre jutott, hogy, ha egy női autóvezetőt ér baleset, a férfiakénál 71%-kal nagyobb az esélye, hogy könnyebb sérülés éri, 47%-kal, hogy súlyosan megsérül, és 17%-kal több az esély arra is, hogy nem éli túl az ütközést. A meglehetősen ijesztő számokra a két nem eltérő testi adottságai is magyarázatot adhatnak.
A legkézenfekvőbb különbség, amely ráadásul könnyen belátható módon jelentősen befolyásolhatja, hogy az illető mennyire sérül meg egy balesetben, a magasság. A felmérések szerint a Földön egy átlagos férfi 171, míg egy nő 159 centiméter magas. A számok persze országról országra változnak, de a differencia nagyjából állandó: Magyarországon például 176 és 164 a két vonatkozó adat.
Ebből következik például az, hogy a nők a férfiakhoz képest általában előrébb húzzák az ülést, hogy a lábuk jobban elérje a pedálokat, illetve feljebb is állítják, hogy könnyebben kilássanak. Ezzel viszont kikerülnek abból a „sztenderd pozícióból”, amit a fejlesztők alapul vesznek az autók tervezésekor, így sokkal inkább ki lesznek téve a sérüléseknek. A térd és a csípő helyzete például így sokkal sérülékenyebbé teszi a lábakat.
A nőket pedig a vizsgálatok szerint nemcsak az óriási ütközéseknél, de a kisebb koccanásoknál is nagyobb veszély fenyegeti. Az apróbb rázkódásokat ugyanis az ülés kevésbé képes tompítani a nőknél, mint a náluk jellemzően nehezebb (így a székbe jobban „belesüppedő”) férfiak esetében, így gyakoribbá válhatnak többek közt a nyaki sérülések.
A fentiek magyarázata az lehet, hogy a törésteszteken használt bábuk évtizedeken keresztül kizárólag „férfi-alakúak” voltak, és a mai napig sem kötelező mindenhol női testre is optimalizálni a biztonsági felszereléseket. A jól ismert bábukat már az 1950-es évek óta használják, a legelterjedtebb „modell” pedig 177 centi magas és 76 kilós, ráadásul az izmai elrendezése is inkább a férfi testre emlékeztet.
Az Egyesült Államokban 2011 óta használnak női bábukat is, az európai törésteszt osztályozásokat végző szervezetnél pedig 2015 óta bevett szokás mindkét nem átlagos testfelépítését alapul véve próba elé állítani az új autókat. Ha azonban figyelembe vesszük, hogy hány ezeknél az évjáratoknál régebbi autó fut az utakon, jól látszik, hogy, ha bekövetkezik egy baleset, a járművek többsége még mindig sérülésveszélyesebb terep a nők számára.