Górcső alatt az „asszisztensek”

Górcső alatt az „asszisztensek”

Nem vitás, az autóipar technológiai újításaival a biztonságért felelős szervezeteknek is tartaniuk kell a lépést. Éppen ezért az utóbbi téren etalonnak számító Euro NCAP mostantól a vezetéstámogató rendszereket is próbatételnek veti alá, hogy a már jól ismert töréstesztekhez hasonlóan értékelni tudja a járműveket. Az első vizsgálat már le is zajlott – és meglehetősen furcsa eredményt hozott.

A többek közt az Európai Unió által is támogatott Euro NCAP 1997-es alapítása óta sokat tett a kontinensen újonnan eladásra kerülő autók biztonságosabbá tételéért. Emlékezetes eset például, hogy a 2007-es Mini motorházfedelét és elülső lámpáit azok után tervezték át, hogy a modell rosszul szerepelt a szervezet tesztjein a gyalogossal való ütközés terén. A biztonság fogalmát ma már a vezetéstámogató rendszerek kapcsán is vizsgálni kell, így immár az ilyen megoldást tartalmazó autókat is osztályozzák a szigorú szabványok szerint.

Az első alkalommal 10 kocsit vettek górcső alá a szakemberek, akik az eredmények könnyebb szemléltetése érdekében egy ötfokozatú skálát is felállítottak: „nem ajánlott”, „belépő szint”, „közepes”, „jó” és „nagyon jó”. A végső értékelés három különböző szempont részpontszámai alapján alakult ki, ezek a vezetéshez nyújtott segítség, a sofőrrel való együttműködés és a biztonsági háttér.

Az első és a harmadik kategóriában a Tesla Model 3 lett a legjobb, a sofőrrel való együttműködésben viszont annyira alacsony pontot kapott, hogy összesítésben csak a 6. helyen végzett. A gyenge eredmény oka alighanem az, hogy a Tesla Autopilot rendszerét az Euro NCAP nem önvezető rendszerként vizsgálta, hanem „sima” vezetéstámogatóként, így jelentős pontlevonással járt, hogy a Tesla esetén messze nem olyan könnyű átvennie a sofőrnek az irányítást, mint a többi alanynál.

Az amerikai cég minden bizonnyal bírálni fogja az eredményt, és hivatkozhat majd arra, hogy az ő céljuk egy teljesen önvezető rendszer megalkotása volt, így nem volt igazán „fair” azt a többi jármű vezetéstámogató megoldásaival együtt pontozni.

A dobogót így végül a németek sajátították ki: a győztes a Mercedes-Benz GLE lett, megelőzve a BMW 3-as szériáját és az Audi Q8-at. Ez a három modell kapott „nagyon jó” osztályzatot. „Jóra” értékelték a Ford Kugát, míg közepesre a Volkswagen Passatot, a már említett Tesla Model 3-at, a Nissan Juke-ot, valamint a Volvo V60-at. A Renault Cliónak és a Peugeot 2008-nak pedig be kellett érnie a „belépő szinttel”.

A „tabella” az ígéretek szerint hamarosan jelentősen bővül majd, hisz az Euro NCAP-nál igyekeznek minden, valamilyen vezetéstámogató rendszerrel ellátott járművet tesztelni.