A napokban bejárta a médiát a hír, miszerint az új Toyota RAV4 plug-in hibrid változata csúnyán leszerepelt a szakmai berkekben mérvadónak számító „jávorszarvas-teszten”. A kikerülési manőver során a szabadidő-autó jelentősen túlkormányzottá vált, még a lakott területen kívül megszokott sebességnél jóval alacsonyabb tempónál is. A japánok magyarázkodás helyett egyből léptek: a menetstabilizátor szoftverének frissítésével igyekeznek kiküszöbölni a problémát.
A bal első gumit valósággal maga alá gyűrő, az út szélét jelképező bójákat elsodró, konnektoros RAV4 felvételei a világon mindenütt jókora csodálkozást, a Toyota vezetőségénél pedig minden bizonnyal nem kis fejfájást okoztak. A svéd Teknikens Värld nevű magazin által elvégzett próba fontosságát jól jelzi, hogy a japánok nem próbálták megkérdőjelezni vagy jelentéktelennek beállítani az eredményt, hanem rögvest a tettek mezejére léptek.
Ez nem is meglepő, hiszen a két gyors, éles irányváltásból álló jávorszarvas-teszt mára akkora presztízst szerzett magának, ami képes felemelni vagy akár „elsüllyeszteni” modelleket. A svédek már 50 éve alkalmazzák ezt a módszert az autók stabilitásának vizsgálatára, az elnevezés pedig nem véletlen, ugyanis a skandináv utakon valós veszély egy, a sofőrök útjába kerülő, akár 800 kilogrammot nyomó jávorszarvas – amely ráadásul nem hajlamos elugrani az ütközés elől.
A metódus 1997-ben tett szert világhírnévre, amikor is a Mercedes Benz akkor újdonságnak számító A osztályú kocsija felborult a kikerülési manőver során. A német cég akkor válaszul a biztonság érdekében továbbfejlesztette a menetstabilizátorát, és most ugyanígy tett a Toyota is a plug-in hibrid RAV4-gyel. A friss bejelentés szerint minden érintett autón ingyenesen frissítik az elsőre kudarcot valló szoftvert. Magyarországra egyébként januárban érkeznek meg az első példányok, az ígéretek alapján már a rendszer új verziójával.
Az igazsághoz hozzátartozik, hogy az utóbbi időben sok hibrid SUV-nak meggyűlt a baja a teszttel. A mostani esetben azonban az volt a különösen ijesztő, hogy a RAV4 64 km/h-s sebességnél csúszott keresztbe, pedig a svéd szaklap csak 72 km/h-tól tekinti sikeresnek a próbálkozást. És akkor arról még nem is beszéltünk, hogy az életben ennél magasabb tempónál is adódhatnak gyors kormánymozdulatokat igénylő vészhelyzetek – ezzel kapcsolatban azonban, az ígéretek szerint, már nem kell aggódniuk a konnektoros RAV4 jelenlegi és leendő tulajdonosainak.