Kis lépés az embernek, de hatalmas ugrás… az egyik autógyártónak! Neil Armstrong elhíresült mondatát alapul véve így kommentálhatnánk azt a friss hírt, amely a következő évek talán legnagyobb tudományos projektjéről szól, és amelyben valamelyik autós cég is helyet kaphat majd. A NASA ugyanis a járműipar segítségét kéri a következő misszión használatos holdjárók elkészítésében.
Csaknem fél évszázada annak, hogy az emberiség utoljára a hozzánk legközelebbi égitesten járt – vagy, a szkeptikusok kedvéért, hogy az amerikaiak ezt el akarták hitetni a világgal. A tudomány álláspontjánál maradva, 1972 decemberében az Apollo-17 legénysége felszállt a Holdról, hátrahagyva azt a járművet, amellyel előtte fontos felderítőutakat tettek a felszínen, begyűjtve például jelentős mennyiségű kőzetmintát.
A General Motors és a Boeing által – egyébként a magyar származású Pavlics Ferenc hathatós közreműködésével – fejlesztett, kb. 3 méter hosszú és 2 méter széles, alig 200 kilogrammos holdjáró azóta is ott „parkol” a Holdon. És ez alighanem már így is marad, hiszen a tervbe vett újabb emberi misszióhoz új járműveket terveztetne a NASA – nyilván nemcsak azért, mert a „fentiek” már aligha működnének, hanem mert 50 év elteltével már jóval korszerűbb konstrukciókkal is elő tudnak rukkolni a mérnökök.
A mostani „pályázat” fontos újdonsága, hogy az amerikai űrügynökség immár külföldi cégek jelentkezését is várja, azaz elvben a világ bármelyik autógyártója elkészítheti a leendő holdjárót. A hír hallatán sokaknak egyből a Toyota ugrott be, amely nem olyan régen már bejelentette, dolgozik egy olyan hatkerekű jármű fejlesztésén, amely a Holdon lévő körülmények közepette is használható lenne.
A Toyota a 13 köbméteres, zárt, túlnyomásos rendszerű belső térrel rendelkező, üzemanyagcellás hajtással és napelemekkel felszerelt „kocsit” eredetileg a Japán Űrkutatási Ügynökség számára fejleszti, de mivel ők várhatóan ebben az évtizedben még nem közelítik meg a Holdat, nem kizárt, hogy a cég a NASA-nak is felajánlja a terveket. A tervezett autó az elképzelések szerint akár 10 ezer kilométert is képes volna megtenni a Holdon, ami jelentős előrelépés lenne, tekintve, hogy az eddigi holdmissziók résztvevői összesen is csak 90 km-t vezettek a Hold felszínén.
Az persze kérdéses, az újabb amerikai holdraszállási tervekből mikor lehet valóság. Az Artemis nevet viselő program a korábbi hírek szerint már 2024-re embert juttatna a szomszédos égitestre, azonban ez a többség szerint – nem is elsősorban technikai, hanem politikai okok miatt – nem reális.
A NASA autógyártókhoz intézett „segítségkérése” kapcsán érdemes még megjegyezni, hogy a leendő küldetések ugyan tényleg minden eddiginél jobban fel akarják térképezni a Holdat, ám legalább ennyire fontos cél, hogy közben olyan tapasztalatokat gyűjtsenek, amelyeket idővel a Marson is hasznosítani tudnak. Az már tényleg óriási ugrás lenne az emberiségnek – és könnyen lehet, hogy most sok járműipari cég főhadiszállásán elkezdtek azon tanakodni, hogyan tehetnék meg ők az első marsi kilométereket.