Koronavírus-járvány, globális chiphiány és újabban az orosz-ukrán konfliktus miatt kieső alapanyagok, útvonalak. Az autóiparnak (is) soha nem látott nehézségekkel kell megbirkózni mostanság, az ellátási problémák pedig nem meglepő módon az új autók piacán is éreztetik hatásukat. Ma már egyáltalán nem kirívó, ha egy nullkilométeres kocsira egy-másfél évet kell várni, ez pedig sokak figyelmét a használt, import járművek felé irányítja. A statisztikák szerint így történik ez hazánkban is – de vajon milyen hatásai lesznek ennek a jelenségnek hosszabb távon?
A DataHouse közelmúltban publikált adatai szerint idén márciusban 12 830 darab használt személyautó kapott első alkalommal forgalmit Magyarországon, ami 8%-kal több, mint februárban, és 22%-kal haladja meg a tavaly ilyenkor regisztrált mennyiséget. A JóAutók.hu közlése szerint utoljára 2 éve, közvetlenül a pandémia kitörése előtt volt ekkora a külföldről behozott, használt autók volumene. Úgy fest, az új autók képzeletbeli pultjainál kígyózó sorok láttán jó páran a gyorsabban elérhető, import autókra szavaznak, még úgy is, hogy a forintárfolyam nem épp a legfényesebb napjait éli.
Az új autók és a külföldről ide érkező használt kocsik értékesítési grafikonjai hosszú ideje viaskodnak egymással: a 2008-ban kirobbant gazdasági válság után hosszú ideig döntő fölénybe kerültek az import járművek, de az új autók 2019-re szép lassan ledolgozták hátrányukat, és átvették a vezetést. Aztán azonban, mint tudjuk, jött a covid, ami ismét betett a márkakereskedéseknek: 2020-ban egy hajszállal ismét a Magyarországra használtan jövő kocsik kerültek túlsúlyba (130 ezer vs. 128 ezer), tavaly pedig továbbnyílt az olló (132 ezer vs. 122 ezer).
Ez a fejlemény egy valaminek biztosan nem kedvez: a hazai járműpark átlagéletkorának, amely a hivatalos statisztikák szerint tavaly év végén elérte a 15 évet. Márpedig, ha a közeljövőben az új autók gyártása és értékesítése körüli kihívások miatt újra a nyugatról behozott, használt kocsik felé mozdulnak el az itthoni vásárlók tömegei, akkor ez az így sem túl szívderítő szám még inkább felfelé kúszik majd. 2011-ben például még nem érte el a 12 évet a magyar személyautó-állomány átlagéletkora, vagyis az elmúlt évtizedben kb. 3 évet „öregedtünk” ilyen téren.
Az persze nem teljesen törvényszerű, hogy az import járművek arányának növekedése egyben „korosodást” is jelent, de azért nagy illúzióink ne legyenek: egy 2021-es adat szerint a külföldről, használtan behozott autók mintegy kétharmada elmúlt 10 esztendős, több mint 40%-uk pedig már a 15. évén is túl van.
Ami a jövőre vonatkozó prognózisokat illeti, elemzők várakozásai szerint az új autók piacát érintő gondok legkorábban az idei év vége felé enyhülhetnek, így szinte borítékolható, hogy a döntően Nyugat-Európából hozzánk irányított, használt autók értékesítése továbbra is rekordot rekordra halmoz majd.