Hatott az új szabály: máris beszakadt a hibrid autók piaca

Hatott az új szabály: máris beszakadt a hibrid autók piaca

Megérkeztek az első hivatalos adatok azzal kapcsolatban, mennyire vetette vissza a hatótávnövelt- és a plug-in hibrid autók iránti hazai keresletet az, hogy a szóban forgó kocsikra idén szeptembertől már nem lehet zöld rendszámot kiadni. Ha erre egy szóban akarnánk válaszolni, annyit írnánk: nagyon. A CarXpert szervizhálózat friss bejegyzésében azért egy kicsit részletesebben is körüljárjuk a számokat, valamint a témával kapcsolatos jelenlegi és jövőbeli helyzetet.

A Belügyminisztérium által nemrégiben közzétett Excel-táblázat szerint az új szabályozás első hónapjában, vagyis 2024 szeptemberében mindössze 13 darab hatótávnövelt (5N) és 2 darab plug-in hibrid (5P) személygépkocsit helyeztek újonnan forgalomba Magyarországon. Összehasonlításképpen, az idei esztendő első 8 hónapjában ez a szám az 5N kategóriában átlagosan havi 749, az 5P esetén pedig havi 116 darab volt, vagyis mindkét szegmensben a korábbiak kevesebb mint 2%-ára zuhant a volumen.

Nem túlzás tehát azt állítani, hogy a fejlemények hatására összeomlott itthon ez a piac, a visszaesés pedig különösen annak fényében tűnik már-már meglepően drasztikusnak, hogy jelen állás szerint az érintett tulajdonosoknak a zöld rendszámmal együtt „csak” az ingyenes parkolásról kell lemondaniuk, az egyéb kedvezményekről (pl. teljesítményadó, regisztrációs díj és cégautóadó-mentesség) nem. Igaz, az ügyben illetékes Építési és Közlekedési Minisztérium még a rendelet nyári megjelenésekor úgy fogalmazott, folyamatban van a további előnyök felülvizsgálata is.

Adja magát a kérdés, hogy mi tölti majd be az így keletkezett, éves szinten a 10 ezres nagyságrendet közelítő vákuumot, azaz milyen járművet vesznek majd azok, akiknek egyébként az érintett hibridek lettek volna a legmegfelelőbbek. Ezzel kapcsolatban végleges megállapításokat még korai tenni, mindenesetre a szeptemberi adatokból úgy fest, a tisztán elektromos járművek (5E) profitálhatnak a szituációból: januártól augusztusig havonta átlagban mintegy 1600 villany-személygépkocsit helyeztek idehaza forgalomba, ez a szám pedig az új korszak elején rögtön 2000-re nőtt.

A már az utakon lévő hatótávnövelt és a tölthető hibridek esetén 2026. november 30-ig tart az átmeneti időszak, vagyis a tulajdonosoknak eddig kell hagyományos, fehér hátterűre cseréltetniük rendszámukat.

A fenti, a jelek szerint igencsak nagy hatású lépést egyébként a döntéshozók szerint az indokolta, hogy a hibrid járművek környezetvédelmi értékével kapcsolatban „vegyesek” a tapasztalatok. Kutatások szerint például a plug-in hibrideket a többség lényegében a kizárólag belsőégésű motorral ellátott autókhoz hasonlóan használja, így a többletsúly miatt azok károsanyag-kibocsátása nemcsak a gyári értéknél, hanem akár a hagyományos autókénál is kedvezőtlenebb lehet.