Az új Range Rover Sport minap megtartott hivatalos bemutatója úgy indult, ahogy azt az ilyen eseményeknél megszokhattuk: a színpadon jól öltözött emberek beszéltek a sajtó képviselőinek és a meghívott VIP-vendégeknek, miközben ünnepélyesen lehullt a lepel az autóról. Még az se volt különösebben meglepő, hogy a műsor részeként levetítettek egy rövid, kedvcsináló videót – a kisfilmen látottak viszont annál nagyobb meghökkenést keltettek. De persze nem az egészen extrém debütálás az egyetlen, amit érdemes megjegyezni a harmadik generációjába lépett luxusterepjáróval kapcsolatban.

Nemcsak az autók kapcsán van olyan nézet, mi szerint bezzeg régen minden jobb volt, de ha nem is jobb, akkor „igazibb”, „emberibb”, „normálisabb”. Ha megfigyeljük, minden generáció a saját fiatal éveinek zenéit, életkörülményeit, emberi viszonyait, lakáskörülményeit és persze autóit „sírja vissza”, az iránt érez nosztalgiát, míg a kortárs produktumokat ‒ legyen szó bármiről ‒ valamilyen konkrét vagy homályos szempontból, de kevésbé értékesnek látja. E mögött főleg az áll, hogy mindenki 10-30 évesen van a „élete csúcsán”, legalábbis ami a benyomások rögzülését, és a fogalmak beépülését, az ízlést és sok más alapvető jellemvonást illeti.

Talán nem tévedünk nagyot, ha azt állítjuk, autós pályafutásunk egy pontján a legtöbbünknek eszébe jut, milyen jó lenne, ha egy különleges, ránk jellemző vagy simán csak vicces rendszámtáblával furikázhatnánk. A gondolatot aztán nem mindenkinél követik tettek – és pláne kevesen hagynak ott egy nagyobbfajta vagyont úgynevezett „rendszámaukciókon” (mert hát ilyenek is vannak). És ha már speciális rendszámok, ne feledjük, hogy ez a világ hamarosan Magyarországon is felpezsdülhet majd az újfajta formátum küszöbön álló érkezésével.

Koronavírus-járvány, globális chiphiány és újabban az orosz-ukrán konfliktus miatt kieső alapanyagok, útvonalak. Az autóiparnak (is) soha nem látott nehézségekkel kell megbirkózni mostanság, az ellátási problémák pedig nem meglepő módon az új autók piacán is éreztetik hatásukat. Ma már egyáltalán nem kirívó, ha egy nullkilométeres kocsira egy-másfél évet kell várni, ez pedig sokak figyelmét a használt, import járművek felé irányítja. A statisztikák szerint így történik ez hazánkban is – de vajon milyen hatásai lesznek ennek a jelenségnek hosszabb távon?

Az autógyártók gőzerővel dolgoznak az elektromos járművek tömeges elterjedése előtt tornyosuló egyik legnagyobb „fal”, a korlátozott használhatóság „lebontásán”, most pedig úgy fest, a Mercedes elég nagyot lépett előre ilyen téren. A napokban a Vision EQXX nevű koncepcióautójuk, amelynek megoldásait rövidesen a szériagyártású modelleknél is viszontláthatjuk majd, több mint 1000 kilométert tett meg újratöltés nélkül, méghozzá valós körülmények között. És még maradt is benne tartalék!

Küszöbön áll az új Maserati GranTurismo leleplezése, a hivatalos bemutató előtt pedig a minap Róma utcáin mutatták meg a kíváncsi szemeknek a teljesen elektromos változat prototípusát. Érdekesség, hogy a várhatóan csak jövőre debütáló villanyverzióról már most sokkal több részletet tudni, mint a belsőégésű motorral ellátott variánsokról, amelyek a hírek szerint még idén rendelhetővé válnak. A frissen nyilvánosságra hozott fotók alapján mindenesetre már lehet következtetni arra, milyen téren újul meg a 2019 óta „kényszerpihenőn” lévő kupé.

Sokan örültek a Stellantis autóipari konszern közelmúltbeli ígéretének, mely szerint irányításuk alatt azok a patinás márkák is kísérletet tehetnek a megújulásra, amelyek finoman szólva sem a legszebb napjaikat élik. Mindez mások mellett a nemzetközi téren mára teljesen láthatatlanná vált Lanciának is egy végső esélyt biztosíthat a fennmaradásra. A 116 esztendős brand vezetősége a minap el is árulta, milyen stratégiával – és legfőképpen milyen autókkal – próbálnak visszatérni a siker útjára!

Az autóalkatrészek világát legalább annyi téves sztereotípia övezi, mint általában az autókét, az egyes márkákét, technológiákét. Ma már persze tudjuk, hogy nem minden német autó minőségi, nem minden francia autónak gyenge az elektromos rendszere, nem minden japán autó megbízható, nem minden kis, turbós benzines motor rövid életű, nem minden hibrid fogyaszt keveset stb. A sor szinte végtelen. Összességében az autóiparban sincsenek ma már mindenre érvényes dogmák. Minden döntéshez mély ismeretekre van szükség, és bizony szakértelemre. Ugyanez a helyzet az autóalkatrészek világában is, csak még egy kicsit bonyolultabban. Aki csak arra kíváncsi, hogy tényleg mindig jobbak-e a gyári alkatrészek az utángyártottnál, annak segítünk egy gyors válasszal: nem. Aki ennél bővebben érdeklődne, olvasson tovább.

Lassan egy éve, hogy a Honda bemutatta egyik legsikeresebb típusa, az idén 50 éves Civic legújabb generációját, amely eddig csak egyes amerikai és ázsiai piacokon volt elérhető. Ez azonban hamarosan megváltozik, a friss bejelentés szerint ugyanis még idén megérkeznek Európába is a vadonatúj Civicek – méghozzá kizárólag hibrid hajtással. Lássuk, mi mindent lehet már tudni a minden idők legtakarékosabb és legdinamikusabb változataként beharangozott e:HEV Hybrid nevű kocsikról.