Ember legyen a talpán, aki tudja követni az SSC Tuatara nevű hiperautó által felállított (és „fel nem állított”) sebességrekordokat, mindenesetre mi most teszünk rá egy kísérletet. Már csak azért is, mert a napokban egy újabb szédületes repesztésről adtak hírt, amely során csaknem 475 km/h-s tempót sikerült elérniük – és a cég elmondása szerint még maradt is tartalék a gyártáshoz közeli kocsiban!
A teljes képhez egészen 2020 októberéig kell visszamennünk az időben, amikor is az 1998-ban alapított amerikai gyártó azt közölte: egy Las Vegashoz közeli, lezárt útszakaszon 532,9 km/h-ra gyorsult fel a Tuatara, az 1 kilométerre vetített átlagsebessége pedig 517,16 km/h volt. Sokan kétkedve fogadták a fennálló rekordnál lényegesen gyorsabb száguldást, a cég által közzétett felvételek alapos elemzése után pedig kiderült: valami tényleg nem stimmel.
A jóhiszemű magyarázatok szerint a Shelby SuperCars (SSC) mérnökei pontatlanul kalibrálták a mérőberendezéseket, ez okozta a jelentős „pozitív irányú eltérést”. A csapat, hogy mérsékelje a szituáció kínos mivoltát, viszonylag rövid időn belül visszatért a terepre: 2021 elején a floridai Kennedy Űrközpont leszállópályáján nyomták tövig a gázpedált, a mutató pedig – immár hitelesebbnek tartott módon – 455,3 km/h-ig pörgött.
Ez is elegendő lett volna, hogy a Koenigsegg Agera RS-t (447,19 km/h) letaszítva a képzeletbeli trónról a Tuatara váljon minden idők leggyorsabb, sorozatgyártású autójává, azonban a hivatalos szabályok szerint a kísérlethez használt verzió nem tekinthető közúti forgalomban használhatónak, így a rekordkönyvekben továbbra is a Koenigsegg remekművének nevét találjuk.
Az SSC most visszatért az úrsiklók landoló helyszínére, és a 3,7 kilométeres „pályán” 474,8 km/h-s sebességet ért el, mielőtt az aszfaltcsík végének vészes közelsége miatt lassítania kellett. A volán mögött helyet foglaló Larry Caplin szerint ekkor még nem érte el a „plafont” a kocsi, azaz könnyen lehet, hogy a közeljövőben, talán más helyszínen, a Tuatarának sikerül hivatalosan áttörnie a 300 mérföld/órás (kb. 483 km/h-s) és a félezer km/h-s álomhatárokat is.
Érdekesség, hogy ha a puszta lóerők számát nézzük, akkor jócskán akadnak kihívói az SSC Tuatarának a hiperautók mezőnyében: az 5,9 literes V8-as biturbó motorja speciális alkohol-benzin keverékkel 1750 lóerős teljesítményre képes, aminél a „hagyományos” erőforrással ellátott kocsik közül a Hennessey Venom F5, a villanyautók közül pedig az Aspark Owl, a Lotus Evija vagy épp a Rimac Nevera is erősebb. A mostani bődületes sebesség elérésének így egyéb titkai is vannak, mint például a 0,279-es formatényező vagy a szegmensében tényleg kivételesnek számító, mindössze 1247 kg-os össztömeg. A kocsi rövidesen a hírek szerint csaknem 2 millió dolláros, azaz forintban kifejezve kb. 700 millió forintos összegért kerül a piacra – és nem nehéz megjósolni, hogy hivatalosan elismert világcsúccsal vagy anélkül, de meglesz a kereslet a tervezett 100 példányra.