„Visszapofoz az útra” – fogalmazott találóan az ORFK Országos Balesetmegelőzési Bizottság hivatalos honlapja, a kreszvaltozas.hu azzal az egyeztetési szakaszban járó, újfajta védőkorláttal kapcsolatban, amit a tervek szerint rövidesen kísérleti jelleggel telepíthetnek az egyik magyarországi útszakaszra. Lássuk, mit érdemes tudni a több távol-keleti országban már bevált fejlesztésről, ami sikeres tesztfázis esetén idővel több, balesetveszélyes helyszínen is megjelenhet.
A „Rolling Barrier”, azaz magyarra fordítva „Gördülő Korlát” nevet viseli az a dél-koreai innováció, amelyet a friss hírek szerint hamarosan a Magyar Közút Zrt. is bevethet az ország egyik „feketelistás” útján. A Shindo nevű gyártócég honlapjára feltöltött videók segítségével működés közben is megtekinthető rendszer lényege, hogy az alsó és felső fémkeretek közé műanyag, hordóra emlékeztető elemek kerülnek.
Az így létrejövő speciális szalagkorlátnak két előnye is van: egyrészt a balesetet szenvedő autók a fém helyett az átlagos becsapódási magasságban felszerelt műanyagot találják el, másrészt pedig – ha kellően lapos szögben érkeznek a „falba” – a forgásra képes idomok „elvezetik” az autót, így is csökkentve a fellépő erőhatásokat és ezzel potenciális sérüléseket.
A dél-koreai vállalat vívmányát főként hazájában és Kínában alkalmazzák, többek közt autópályák ellentétes irányú oldalainak elválasztására, valamint veszélyes útkanyarulatoknál, de nem ritka az sem, hogy gyakran „eltalált” hídlábakhoz, villanyoszlopokhoz és fákhoz kerül elhelyezésre. A régióban Romániában is van példa hasonló telepítésre, a mostani esetleges beruházás pedig az európai térhódítás fontos állomása lehet.
A helyszínválasztás természetesen nem véletlen, rendőrségi ajánlásra ugyanis a próbára a 82-es számú főút egyik 200 méteres szakaszán kerülhet sor, várhatóan áprilistól. A Győrt és Veszprémet összekötő, Bakonyt átszelő út egy közelmúltbeli, három év statisztikáit feldolgozó elemzés szerint az ország legbalesetveszélyesebb útja: egyik (Zirc és Csesznek közti) szakaszán 3 esztendő leforgása alatt 54 baleset történt. A nem túl hízelgő rangsor második helyén egyébként Komárom egyik külterületi útja, a harmadikon pedig az M7-es autópálya Székesfehérvárhoz közeli szelvénye áll.
Ha tehát az előkészítés alatt lévő, első bevetésén jól vizsgázik a „Gördülő Korlát”, lehet esély rá, hogy idővel más „gócpontokon” is felbukkanhat annak reményében, hogy a súlyos ütközések helyett „finomabban” visszaterelgesse az útra azokat, akik valamilyen okból lesodródnak onnan.