Jó hír: az S, az X és a 3 után most itt az Y! Sokak számára ez valami kibogozhatatlan „kódnyelvnek” hangzana, az autós világot jól ismerők viszont elég gyorsan megfejtik: a Tesla jelenleg kapható 4 típusáról van szó, amelyek közül a napokban a negyedik, a tavaly óta forgalmazott Model Y is elérhetővé vált Magyarországon. Méghozzá egyelőre két, meglehetősen borsos árú konfigurációban, de idővel Európába is megérkezhet a Távol-Keleten már feltűnt, „pénztárcabarátabb” Standard Range verzió is.
Idén szeptember szerepel a most megrendelésre kerülő Model Y-ok becsült átadási dátumaként a Tesla hivatalos honlapjának magyar nyelvű „személyre szabós” oldalán, ahol egyebek mellett a fényezést, a felniket és a belső teret is megválaszthatják az érdeklődők, de extraként hozzáadhatják leendő kocsijukhoz a fejlettebb autopilot programot vagy a teljes önvezető képességet is.
Ezek persze már alaposan megdobják az alapárat, amely a Long Range változat esetén mintegy 24,5, a Performance verzió esetén pedig 27 millió forint. Előbbi 505, utóbbi 480 kilométeres hatótávot kínál, de dinamikában persze a Performance van fölényben, amely 3,7 másodperc alatt gyorsul álló helyzetből 100 km/h-ra, a maximális sebessége pedig 241 km/h.
Az említett árak azt jelentik, hogy a kompakt SUV nagyjából 4,5-5 millió forinttal magasabb összegről indul, mint az a Model 3 szedán, amellyel egyébként az alkotórészeket nézve 75%-ban megegyezik – ide tartozik egyebek mellett az azonos belső tér és az elektromos erőforrás. A hírt kommentálva sokan megjegyzik, a többség előzetesen valamivel alacsonyabb indulóárra számított, azonban, ha figyelembe vesszük, hogy egyelőre a hazai utakra szánt Teslákat is csak Sanghajban tudják legyártani, sokkal kedvezőbb összegekben nem igazán lehetett reménykedni.
Ebből következik az is, hogy számottevő csökkenésre is alighanem csak akkor kerülhet sor, ha átadják és teljes gőzzel termel majd a Tesla berlini gyára. A németországi üzemnek az eredeti elképzelések szerint ez idő tájt már működnie kellene, a cégvezér Elon Musk azonban az optimistább nyilatkozataiban is csak úgy fogalmazott, még idén megnyílhat, de jelentős mennyiségű jármű csak jövőre gördülhet le a futószalagokról.
Az európai gyár átadása mellett az tehetné még kissé elérhetőbbé a Model Y-okat, ha a fent említett két változat mellett a Standard Range nevet viselő „belépőmodell” is az itteni piacra kerülne. Ez a közelmúltban még csak Hong Kongban szerepelt a palettán, de a minap Kínában megjelent, mintegy ötödével alacsonyabb áron, mint a Long Range. Nem tudni, ez ideérhet-e Európába, és ha igen, mikor, de a kedvező kínai fogadtatás alighanem afelé terelné a kaliforniai céget, hogy más régiókban is próbálkozzon meg vele.