Hurrá, tavasz van – vagy lesz nemsokára!

Hurrá, tavasz van – vagy lesz nemsokára!

Az autók téli felkészítéséről mindenki tud valami okosat, hiszen a tél sokkal ijesztőbb. Jeges, hideg, csúszós utak, alacsony hőmérséklet, bekrepált akkumulátorok, hogy csak néhányat mondjunk, amitől az autók és a gazdáik szenvedni szoktak. A tavasz pedig a gondtalan kocsikázás időszaka – gondolják sokan, de ez nem ilyen egyértelmű. Hadd adjunk néhány tippet arra, hogyan készítsük fel autónkat a tavaszra!

1.   Gumicsere: télen téli gumi, nyáron nyári. Ez az ökölszabály, ha eltekintünk a négyévszakos abroncsoktól. A kérdés az, hogy mikor cseréljünk és mire? Nos, a csere időpontja a felhasználói szokásoktól függ. Ha sokat közlekedünk éjszaka, amikor akár fagyhat is esetleg, vagy, bár ez az idén nem fenyeget, meglátogatnánk még márciusban a kocsival néhány síparadicsomot, nyugodtan várhatunk a cserével akár április közepéig, nem történik tragédia. A téli gumi nyári használatának hátrányai, mint a gyorsabb kopás és hosszabb fékút, a nagyobb melegben jönnek ki igazán, ráadásul márciusban simán lehet még hideg. Ha (szinte) csak reggel 8 és este 8 között használjuk a kocsit, már március 15-e után felpattinthatjuk a nyári abroncsokat, mert ha akkora hó lesz, mint néhány éve, úgyis mindegy, de ha nem, és általában nem, már bátran használhatók.

Mielőtt feltesszük, nézzük meg a nyári gumit. Ha 3 mm alatt van a mintamélység, már nem érdemes visszatenni, mert normál használat esetén nem biztos, hogy kihúzza a szezont. Oké, hogy a törvény 1,6 mm-t jelöl meg határnak, ami száraz úton akár elég is lehet (F1, ugye), de egy ennyire kopott abroncs már nagyon könnyen felúszik a legkisebb pocsolyán is, és könnyebben is kap defektet. Ha pedig ki akarjuk várni a cserét, a kétszeri szerelés biztos többet visz, mint az új gumi időarányos kopása (mondjuk elmegy még 1,5 hónapot, de a szerelés 10-15 ezer Ft. Ennyit nem kopik az új 1,5 hónap alatt). Szintén ne tegyük fel a nyári „papucsokat”, ha hullámos, dudoros az oldala, mert nemcsak balesetveszélyes (durrdefekt), de a szitálása a futóművet is szét fogja verni, és inkább előbb, mint utóbb.

2.   Mosás és takarítás: télen az autó bizony mocskos lesz, és elég nehéz ezzel lépést tartani. Tavasszal ezért sokan autómosással kezdenek, nagyon helyesen. Ehhez csak annyit, hogy ne hagyjuk ki az alvázmosást sem, hogy a rászáradt sóoldat ne rágcsálja tovább alulról a lemezeket. Ugyanígy vegyük fel a palettára a motormosást is, de ha nem tudjuk, hova mehet víz és hova nem, akkor bízzuk szakemberre. Ha tiszta a motor, lefújhatjuk szilikonos gumiápolóval a csöveket, legalább látjuk azt is, ha valamelyik repedezett. Ha így van, azt cseréljük, mert értelemszerűen a legnagyobb nyomás alatt, tehát a legnagyobb kánikulában, a dugóban araszolva fog eldurranni, az agyunkkal együtt. 5-6 év felett ez bármilyen autónál megtörténhet. A takarítás közben az A és B oszlopok aljáról piszkáljuk, vakarjuk ki finoman (fogkefe!) az odahullott sarat és leveleket, mert ezek is csak rohasztják a kasznit.

3.   Műszaki felülvizsgálat, folyadékok: Figyeljünk a folyadékokra. Ha még téli ablakmosó van a tartályban, azt március végéig már inkább nyárival töltsük utána, amiben rovaroldó is van. Nézzük meg a fékfolyadék szintjét, ha kell töltsünk utána, de ha jót akarunk a családnak, KIZÁRÓLAG olyan számúval, ami a tartályra van írva. Emellett nézzük, nézessük meg a futómű gumialkatrészeit (szilentek, harangok stb.) hogy nem ette-e meg valamelyiket a só. Nem árt egy futómű-beállítás sem, mert szinte nincs olyan autó, amelyik a magyar utakon és a télen különösen hirtelen „megjelenő” és nagy kátyúkban nem kapott néhány nagyobb pofont. Az elállítódott futómű pedig félrekoptatja a gumit, és kellemetlen lesz a vezetés. Szintén gumialkatrész az ablaktörlő, amit ugyancsak meg tud szaggatni, ha jeges ablakon, lefagyva, déren működtetjük néhányszor – bár néha tényleg nincs idő vacakolni, úgyhogy ez mindenkivel előfordul. Ha csíkoz a lapát, vagy ugrál menet közben, esetleg sávokat töröletlenül hagy, cseréljük azt is.

 

Ha mindezt megtettük, az előttünk álló időszakban akár tényleg gondtalan is lehet az autózás, ráadásul ezek nem nagy tételek, főleg a megelőzhető problémákhoz képest.