Ígéretes 900 kilométeres hatótávval kecsegtet a cseh újdonság

Ígéretes 900 kilométeres hatótávval kecsegtet a cseh újdonság

Éljenek a benzinesek! – szól a Skoda idevágó filozófiája. Mert bármily hihetetlenül is hangzik, az új FABIA úgy lesz képes a hozzá kínált 5 motorváltozatból néggyel megtenni ezt a távot, hogy nem lesz belőle sem dízel, sem mild-hibrid, sem konnektoros hibrid kivitel.

A rekordgyanús értékhez persze újításokra volt szükség, az új kisautó a VW-csoport legújabb EVO-generációs motorcsaládjának öt tagjával lesz kapható, amelyek ráadásul megfelelnek az Euro 6d károsanyag-kibocsátási normáknak. A ŠKODA azt állítja, hogy a 900 km-es hatótávolságot az öt motorváltozatból néggyel – evidensen az 1,5 TSI kivételével – el lehet érni, feltéve, ha a széria 40 literes tüzelőanyagtartálya helyére az opcionális, 50 literes változatot rendeljük meg. Ez egy kis „csel”, de azért nem vészes dolog.

Bár nem lesz dízel, mild-hibrid vagy konnektoros hibrid opció, kizárólag benzinmotorok, azok mégis elég hatékonyak és takarékosak lesznek (átlagfogyasztás 4,9 és 5,6 l/100 km között, CO2-kibocsátás 113-142 g/km), köszönhetően egy sor finomításnak. Ezek közé tartozik a súrlódáscsökkentő dugattyúkkal és dugattyúgyűrűkkel ellátott, optimalizált forgattyústengely-hajtás, valamint a nagyobb hűtési hatékonyság érdekében módosított hengerfej és hűtési rendszer. Vagyis nem csak a benzintank nagyságára bízták a fejlesztők a sikerességet.

A motorkínálat az Atkinson-ciklusban működő, szívó háromhengeres 1.0 MPI motorral indul kétféle teljesítménnyel: 65 vagy 80 lóerővel lesz elérhető. Ezek az opciók ideálisak azok számára, akik nem a teljesítményt helyezik előtérbe, tekintve, hogy a leggyengébb új FABIA-változatnak 15,9 másodpercre van szüksége a 0-100 km/h-s sprinthez, mielőtt nagy nekifutással elérné a 172 km/h-s csúcssebességét. A következő két kivitel a változó turbógeometriájú, Miller-ciklussal működő, turbófeltöltős háromhengeres 1.0 TSI, amely teljesítményben már 95, vagy az erősebb változatban 110 lóerőt nyújthat. Utóbbihoz az ötfokozatú helyett hatfokozatú kézi sebességváltó jár, és választható a hétfokozatú DSG is. Az 1.0 TSI az egész kínálatban a legkörnyezetbarátabb opció, átlagos üzemanyag-fogyasztása 4,9 l/100 km (WL1TP), szemben az 1.0 MPI 5,0 l/100 km-es fogyasztásával. (Bár ez utóbbi sem nevezhető egy szomjas aggregátnak.)

Végül a dinamikára vágyóknak lesz egy jóval erősebb változat is, ez egy négyhengeres 1.5 TSI vadóc, aktív hengerlekapcsolásos (ACT) technológiával, amely tekintélyes 150 lóerőt mozgósít, és kizárólag a 7 sebességes DSG váltóval társítható. Ezzel már kerek 8 másodperc alatt gyorsul 0-ról 100 km/órára az új ŠKODA FABIA, a végsebessége pedig az előzetes adatok szerint ígéretes: 225 km/óra. Ezzel a motorral, ha még körítésében nem, de teljesítményével már joggal nevezhető a legendás FABIA RS utódjának (annak esetleges érkezéséig). Ámbátor, ha a várhatóan érkező SPORTLINE vagy Monte Carlo kivitelt kombináljuk egy sportfutóművel (15 mm-rel alacsonyabb hasmagasság), akkor a külsőségek is meglesznek a vágyott feelinghez.

Az új ŠKODA FABIA kínál egy másik futómű-variánst is, hogy másféle igényeket szintén ki tudjon szolgálni. A Rough-Road csomag tartalmaz alsó motortér védelmet, módosított felfüggesztést és speciális rugókat – amelyek masszívabb futóműelemeket, és itt éppenséggel 15 mm-rel nagyobb hasmagasságot kínálnak az alapváltozathoz képest – hasonlóan a nagytestvér OCTAVIA Scouthoz, bár itt külső dizájnos műanyagelemek már nem járnak vele. Ezáltal a jövevény szinte egy crossover szuperminivé válik azok számára, akik olykor egy lazább, kavicsos terepre is kimerészkednének, vagy a hétvégi házuk fekszik csak földúton megközelíthető helyen. Hazánkban a FABIA előértékesítése várhatóan szeptember folyamán elkezdődik, az első autók pedig az évvégén várhatók a márkakereskedésekbe.