Íme, az autótolvajok „kedvencei”!

Íme, az autótolvajok „kedvencei”!

Van egy jó hírünk minden magyarországi autósnak: a gépkocsilopások számának évek óta tartó csökkenése a nemrég mögöttünk hagyott esztendőben is folytatódott, azaz 2019-ben – lényegesen – kevesebb jármű eltűnését jelentették be, mint 2018-ban. Néhány modell tulajdonosai számára viszont némi aggodalomra adnak okot a nemrég közölt adatok, hiszen az eltulajdonított kocsik rangsorának is vannak éllovasai – márpedig, ha van toplista, ahol nem jó elöl lenni, akkor ez az.

A teljesen hivatalos statisztikák ez idő tájt még nem állnak rendelkezésre, az ORFK ugyanis általában csak néhány hónappal később adja ki az előző évre vonatkozó számokat, azonban a Nemzetközi Autóvadász Közhasznú Egyesület (NAKE) a Vezess.hu portál kérésére már elvégezte saját összegzését. A korábbi évek tapasztalatai alapján a NAKE adatai nagy összhangban vannak a rendőrségével, és még ha a számok kissé alacsonyabbak is a ténylegesnél, a tendenciákból mindenképpen lehet következtetéseket levonni.

Márpedig ez alapján a legfontosabb tény mindenképpen pozitív, vagyis a jelek szerint továbbra is csökkenő trendet láthatunk. 2017-ben a NAKE országosan még 199 autólopásról szerzett tudomást, 2018-ban 182-ről, míg 2019-ben egy jókora javulás után már csak 112-ről. Mindez persze a szóban forgó 112 tulajdonost nem vigasztalja, de összességében nézve azért mégiscsak kedvező fejlemény.

Az autóvadászok az előző esztendőben Renault Mégane-ok meglovasításáról kapták a legtöbb bejelentést, szám szerint tízet. A lista összeállítói megjegyzik, mindez egyrészt azért érdekes, mert tavaly a top15-ben sem volt benne ez a modell. A második legtöbb lopás a Ford Focusokat (9) érintette, míg a harmadik az Opel Corsa (7) lett. Egészen más a helyzet persze, ha a számokat ahhoz hasonlítjuk, hogy az adott típusból összesen hány fut a magyar utakon. Ha így nézzük, a „legveszélyeztetettebb” trió a lista szerint a Ford S-Max, a Toyota Auris és a Renault Fluence.

Ami a márkák sorrendjét illeti, összesítve Fordból loptak el legtöbbet tavaly a NAKE munkatársai szerint, egész pontosan 23-at. Renault-ból közben 18-nak, Opelből pedig 13-nak „kélt lába”. Ha itt is megvizsgáljuk az arányokat, azt látjuk, hogy az összes példányukhoz képest Renault-kból loptak el 2019-ben a legtöbbet, megelőzve a Fordokat és a Daewoo-kat. Utóbbi márka néhány darabjára alighanem a hivatalos alkatrész-utánpótlás hiánya miatt vetettek szemet a tolvajok…

A számokból még egy említésre méltó tendencia tükröződik, jelesül, hogy az autólopások terén Budapest „fölénye” már nem olyan nagy, mint akár néhány esztendeje. Hosszú ideig az itthon ellopott autók 90%-a a fővárosból tűnt el, míg ez az arány ma már 70% körüli – ami persze még mindig jóval magasabb, mint az a lakossági hányadból következne.

A fentiek adatokból tehát meglehetősen sokféle következtetés levonható, ám a legfontosabb természetesen az: tegyünk meg minden tőlünk telhetőt azért, hogy a statisztika idén még tovább javuljon!