Itt a három az egyben jármű!

Itt a három az egyben jármű!

Tisztára, mint egy LEGO autó. Ez volt az első gondolatunk, amikor meghallottuk, hogy a Scania a minap egy olyan „moduláris” járművet mutatott be, amelynek csak az eleje és a hátulja fix, a kettő közé pedig igény szerint akár személyszállító kabint, rakteret, sőt akár hulladékgyűjtő egységet is be lehet építeni. Mindezt ráadásul önvezető változatban. Tényleg ez lenne a városi szolgáltatások jövője?

A stockholmi bemutatón egyelőre csak az utasokat fuvarozó modul mutatkozott be, de a svéd cég állítja, már minden adott ahhoz, hogy egy rövid átszerelés segítségével az NXT nevet viselő jármű átalakítható legyen áru- vagy akár szemétszállítóvá is. Ami a már tesztelt verziót illeti, a nyolcméteres kabinban összesen 20 ülő- és 55 állóhely van – a kapacitás maximalizálásában segít az is, hogy önvezető technológia lévén sofőrfülke sem foglalja a teret.

A busz – ebben a verzióban legalább is nevezzük így – hatótávja a gyártó szerint 245 kilométer, ami nagyvárosi közlekedésben már egészen jól használhatóvá teszi. Ezt a meglepően magas adatot többek közt a kedvező, 8 tonna alatti súlyának köszönheti – no, meg persze annak a 165 kWh-s akkumulátorcsomagnak, amit a fejlesztők elrejtettek benne. Mindezt ráadásul még némi, a tetőre felszerelt napelem is megtámogatja.

Az NXT igazi érdekességét persze a variálhatósága adja. Mint már említettük, csak az elülső és a hátulsó modul helye biztos (ennek megfelelően a motorok is itt, a kerekekbe építve kaptak helyet), a kettő közé pedig többféle „járműtest” is beépíthető. Ideális esetben tehát egyfajta „városi mindenessé” válhat, amely a hajnali órákban árut szállít az üzletekbe, majd reggeltől estig utasokat fuvaroz megállóról megállóra, hogy aztán éjszaka már a kukákat ürítsék bele.

Tény, hogy mindez meglehetősen jól hangzik, azonban még a Scaniánál is úgy számolnak, hogy optimális esetben is csak 2030-tól terjedhet el széleskörűen a technológia. A legszűkebb keresztmetszet a dologban egyébként nem is a folyamatos „testcsere”, hanem az önvezetés, amelynek engedélyezési folyamatában még több lépcsőfok van hátra.