Itt a (majdnem) repülő autó!

Itt a (majdnem) repülő autó!

„Engedély kapott az Európai Unióban egy repülő autó” – adta hírül a minap a sajtó. Közelebbről megnézve azonban ezek a szalagcímek meglehetősen kattintásvadásznak számítanak, hiszen, bár a mondat kétségkívül igaz, de azért egy jókora „csillagos” megjegyzést kell hozzáfűznünk. A holland Pal-V cég Liberty nevű járműve ugyanis egyelőre csak a közúti közlekedésre kapott zöld utat. Ettől persze még a levegőbe emelkedő autók koncepciójából előbb-utóbb valóság lesz – a kérdés már csak az, mikor.

Azt, hogy ebben a meglehetősen futurisztikus, számos sci-fi film rendezőjét is megihlető világban manapság még eléggé lassan mennek a dolgok, mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a szóban forgó vállalat is már 2012-ben előrukkolt a repülő autó első prototípusával. Tehát a közúti „rendszám” megszerzéséig is 8 éves munka vezetett, azt pedig könnyű belátni, hogy az efféle projektek előtt álló legnagyobb akadály még csak most jön: a „felszállási engedély” ugyanis már jóval keményebb dió.

A jogi előírásoknak való megfelelés mellett persze a mérnököknek a nem kevésbé bonyolult műszaki kihívásoknak is eleget kellett tenniük. Ez minden jel szerint sikerült is nekik, hiszen a 200 lóerős motorral és egy jókora felső rotorral felszerelt Liberty-nek a tesztek alapján elegendő egy mindössze 330 méteres kifutópálya a felszálláshoz. A 664 kilogrammot nyomó „hibrid” szerkezet a földön 180 km/h-s végsebességre képes, de ami ennél talán érdekesebb: kb. 100 literes tankja révén akár 500 km-t is képes a levegőben tölteni 1 személlyel a fedélzetén.

A PAL-V szakemberei előtt még számtalan további tesztrepülés áll, míg minden olyan részlet tisztázódik, ami alapján a Liberty bebocsátást nyerhet a légi közlekedésbe. A cég illetékesei ezt már 2022-ben elképzelhetőnek tartják, amit persze sokan több mint optimista megközelítésnek tartanak. Az innováció terén rendre élen járó Japánban például most egy 2023-as dátum lebeg a fejlesztők szeme előtt, de az is inkább csak egy elméleti legkorábbi időpont a légitaxi szolgáltatások startjára.

Mindent egybevetve azért nem szabad egyetlen kézlegyintéssel elintézni ezeket a terveket, hiszen, ha abból indulunk ki, hogy a világ neves cégei mekkora összegeket invesztálnak a repülő autókkal kapcsolatos kutatásokra (az Audi az Airbus-szal, a Porsche a Boeinggel, a Toyota a Panasonic-kal dolgozik együtt ilyen téren), akkor biztosak lehetünk benne, hogy inkább előbb, mint utóbb valóban az ilyen járművek segítenek majd kicsit tehermentesíteni a nagyvárosok egyre zsúfoltabbá váló útjait.