Úgy néz ki, a mostani időszak az óriási rajongással övezett csúcssportkocsik nagy búcsújáról is szól: nemrégiben kelt el például a legutolsó Bugatti Chiron, a minap pedig a Lamborghini is bemutatta a legendás Aventador utolsó két – egyaránt 1 példányban készülő – változatát. A két történetben közös, hogy mindkét gyártó ezzel a szimbolikus hattyúdallal lép át a hibridérába – a Lamborghini esetén azonban ez még nem jelenti szükségszerűen az ikonikus V12-es benzinmotor „halálát”.
Az Aventador a 2011-es Genfi Autószalonon mutatkozott be, az azóta eltelt bő egy évtized alatt pedig a kategóriájához mérten kimagaslónak számító, csaknem 11 500 darabot sikerült belőle eladnia a bolognai központú vállalatnak. Az eredeti tervek szerint a kétajtós kupék és roadsterek története mostanra már lezárult volna, azonban emlékezetes módon a tavaly tavasszal az Atlanti-óceánon elsüllyedt Felicity Ace hajóval több új Aventador is a habokba veszett, ami miatt újra kellett indítani a gyártást.
A típus védjegye az olaszok saját fejlesztésű, 6.5 literes V12-es szívómotorja, amely legnagyobb teljesítményét az Ultimae nevű különkiadásnál érte el, 780 lóerővel és 720 Nm-es csúcsnyomatékkal. A „szárazon” alig több mint másfél tonnás sportkocsi 2,84 másodperc alatt gyorsul fel 100 km/h-ra, a végsebessége pedig 356 km/h.
Nem sokkal marad el ettől a most leleplezett két, „búcsúverzió” sem: a piros fényezést kapott, zárt Invencible („Legyőzhetetlen”) és a szürkére festett, nyitott tetős Autentica („Valódi”) a Lamborghini ígérete szerint 769 lóerőt képes leadni 6750-es fordulatszámon. Természetesen mindkét variáns örökölte közvetlen elődeitől a hétsebességes, ISR automatizált kézi váltót, az összkerékhajtást, valamint az összkerék-kormányzást.
Ahogy fentebb utaltunk rá, amíg a Bugatti a Chironnal több mint valószínű módon az azzal szinte egybeforrt motorját (W16) is „nyugdíjazza”, addig a Lamborghininél nincs kizárva, hogy a rövidesen bemutatásra kerülő hibrid hiperautójukban is tizenkéthengeres erőforrás kap helyet. Így egyelőre csak annyit jelenthetünk ki biztosan, hogy a most megismert Invencible és Autentica az utolsó két kocsi, amelyet kizárólag az olaszok 6.5 literes, V12-es, hosszirányban, középen elhelyezett motorja hajt.
Az szinte biztosra vehető, hogy bárhogy is nézzen ki pontosan az Aventador közelgő utódja, a hibrid technológia beépítésével a lóerők száma nőni fog – ám ettől még sokan most szomorúan élik meg egy korszak lezárását. Azt pedig mindenkinek magának kell eldöntenie, hogy az Invencible és az Autentica révén legalább a búcsú méltóra sikerült-e.