Egyre merészebb ötletek látnak napvilágot a hamarosan induló elektromos túraautó szériával (ETCR) kapcsolatban. A sorozat egyik első embere a minap már arról beszélt, elképzelhetőnek tartja, hogy a látványosság kedvéért a futamok egy részét idővel havas-jeges utakon rendezik majd.
Azt eddig is tudtuk, hogy az ETCR nemcsak az erőforrások tekintetében tér majd el a klasszikus túraautó bajnokságoktól, hiszen a villanyjárművek korlátozott hatótávolsága miatt például borítékolhatók a jóval rövidebb (a tervek szerint 12-15 kilométeres, vagyis az átlagos pályákon 3-4 körös) versenyek is. Éppen ezért az idén debütáló sorozatot már eddig is inkább a ralikrossz rokonának tartották – és ehhez most újabb „adalék” érkezett.
A főszervező EEL vezetője, Francois Ribeiro eddig sem csinált titkot abból, hogy a lebonyolítás kidolgozásakor sokat merítettek a ralikrosszból, onnan származik például az ötlet, hogy időmérő edzés helyett több körös, kieséses futamokat rendezzenek, amelyek végére kialakul a döntő mezőnye. „A ralikrosszban sokszor látjuk az autókat keresztbe csúszni a murván. Miért ne lehetne nálunk is valami hasonló, mondjuk havon vagy jégen?” – fejtegette a napokban Ribeiro, hozzátéve, hogy a vártnál is korábban eljöhet, hogy egy síkos, téli futam a versenynaptár részéve váljon. Az eddig megismert konkrétumok között viszont egyelőre nincs szó erről: az idei, amolyan próbaidény során 4 helyszínen versenyez majd a mezőny, közte például a szomszédos Ausztriában, a Salzburgringen.
A fejlődés pedig az ötletgazdák reményei szerint dinamikus lesz, 2021-re ugyanis már 8 futam van tervbe véve, közvetlenül azután pedig a „normál” túraautó bajnoksághoz hasonlóan 10 hétvégét ölelne fel egy szezon. Ami a résztvevőket illeti, jelenleg három gyártó jelezte indulását: a SEAT egy Cupra e-Racert, a Hyundai egy Veloster N-t, az Alfa Romeo pedig egy Guiliát küld ringbe idén. A létszám a hírek szerint jövőre megduplázódhat, ám eddig nem derült fény a további márkák kilétére.
A technikai paraméterek ellenben már ismertek, eszerint a csapatok egységes motorokat (összesen 680 lóerővel), áramátalakítót, akkumulátorokat, motorvezérlő egységet és hűtőrendszert kapnak, mozgásterük így döntően a kasztnira korlátozódik. A gépek a 100 km/h-s sebességet 3,2 másodperc alatt érik majd el, a Williams által gyártott akkukat pedig egy óra leforgása alatt lehet 10-ről 90%-ra tölteni.
Ami a távolabbi jövőt illeti, az ETCR szabályrendszerét megalkotó Marcelo Lotti a közelmúltban úgy fogalmazott, szerinte tíz év múlva már nagyrészt elektromos autók lesznek a versenypályákon. És bár ez sokak szerint azért túlzás, az biztos, hogy az alternatív hajtás a sportban is egyre nagyobb teret nyer – ha más nem, a hatékonyság és megbízhatóság terén is már bizonyított hibrid rendszerek révén.