Ha igaznak bizonyultak volna azok a jóslatok, amelyeket az önvezető autózás gondolatának első megjelenésekor hallottunk, akkor mostanra kis túlzással már mindenki (aki akar) elengedett kormánnyal, hátradőlve ülhetne (netán alhatna) a sofőrülésben. Ehhez képest látszólag nem túl gyors a fejlődés ilyen téren – bár az autóipari vállalatok mentségére szóljon, hogy ennek legalább annyira szabályozási okai vannak, mint technológiai. A friss hírek szerint azonban most egy jelentősnek mondható áttörést következett be ilyen téren!
A Mercedes-Benz a minap büszkén kürtölte világgá, hogy globálisan is az első gyártóként a rendszerüknek sikerült teljesíteni a 3-as szintű önvezetésre vonatkozó feltételeket. A megoldásnak a német hatóságok adtak zöld utat, de mivel mindezt az ENSZ által lefektetett, nemzetközi kritériumok szerint tették, elméletileg más országokban is használható a technológia, ahol megteremtik ennek jogi hátterét.
A 3-as szintet sokan valódi vízválasztónak tartják az önvezetés „evolúciójában”, hiszen ez az első olyan lépcsőfok, ahol a sofőr helyett a rendszernek kell ügyelnie a környezetre, azaz a vezető figyelme hivatalosan is elkalandozhat: pötyöghet a telefonján, nézhet filmet vagy netezhet a fedélzeti kijelzőn stb. A szabályok szerint itt is készen kell állni a beavatkozásra, ám a 2-es szinttel ellentétben nem azonnal, a különböző balesetelkerülő manőverekre ugyanis az automatika is képes.
Ennek megfelelően a Drive Pilot nevű megoldással felszerelt Mercedesekben az „átlagos” kamerákon és szenzorokon kívül számos olyan érzékelő lesz, aminek segítségével a lehető legtöbb szempontból elemezni lehet az utat és a forgalmat, garantálva ezzel a biztonságos önvezetést. A hírek szerint a fejlesztés elsőként 2022 közepe táján az S-osztály új autóiban, illetve az EQS nevű teljesen elektromos luxuskocsiban jelenik majd meg, és több mint 13 ezer kilométernyi útszakaszon lehet majd használni Németországban.
A Drive Pilot aktiválásával kapcsolatban azért néhány „apróbetűs” megjegyzést kell tenni. Egyrészt az előírásoknak megfelelően egyelőre legfeljebb 60 km/h-s sebességnél veheti át az irányítást a technika, ráadásul mindezt csak sűrű forgalomban, autópályán. Aki elsőre nehezen találna közös metszetet a sztráda és a maximum 60-as tempó közt, érdemes talán a nyári hétvégéken a Balatonra tartó kocsisorokra gondolnia – márpedig a dugók az „Autobahnon” sem ritkák, főleg a nagyvárosok és egyéb sűrűn lakott részek környékén.
A mostani bejelentéssel a Mercedes leginkább az ezirányú innovációba szintén rengeteget fektető Tesla orra alá törhetett borsot – de az is lehet, hogy a precedensértékű döntéssel végül az egész szektor jól jár, és mindenütt felgyorsul az önvezetés térnyerésének folyamata.