Nem mindennapi mérföldkőhöz érkezett a Ferrari istálló, a maranellóiak ugyanis a mögöttünk hagyott hétvégén álltak rajthoz történetük 1000. Forma–1-es futamán. Az egyedülálló jubileumon kívül azonban sok ünneplésre nincs okuk, a csapat ugyanis története egyik legmélyebb válságát éli, amiből a szóban forgó Toszkán Nagydíjon sem sikerült kilábalni, sőt. A kérdés már csak az, mikor láthatják újra a rajongók a rajtrács elején a tűzpiros kocsikat?
Gyorsan szögezzük le, egyes F1-történészek szerint a mostani mugellói verseny még „csak” a 999. volt a sorban – a vita tárgya az 1950-es Francia GP, ahol Peter Whitehead egy privát Ferrarival startolt el, amit van, aki beleszámol a listába, de van, aki nem. Ha utóbbi tábornak adunk igazat, akkor majd a szeptember végi szocsi futamon „avathatják ezredessé” a Ferrarit. A lényegen, azaz a jelenkor vesszőfutásán azonban ez mit sem változtat.
Pedig a körítés első osztályú volt, az istálló autóit az ünnep alkalmából ugyanarra a színárnyalatra festették, amellyel 70 évvel ezelőtt debütáltak a száguldó cirkuszban. A jubileum előtt természetesen a komplett F1 tisztelgett, beleértve a Mercedest is, amely az alkalomhoz illően ezüstről vörösre festette a safety cart. Az eredmény ehhez képest több mint visszafogott volt: a két Ferrari a 8. és a 10. helyet szerezte meg egy olyan futamon, amelyet összesen csak 12-en fejeztek be.
„Ez egy hatalmas kudarc egy történelmi hétvégén. Hazai pályán ünnepelhettük a Ferrari ezredik versenyét, de csalódást okoztunk” – összegzett Mattia Binotto csapatfőnök. Talán ennél is elkeserítőbb lehet a szurkolóik számára az, amit utána mondott: „Charles (Leclerc) és Sebastian (Vettel) is kihozta a maximumot, amire az autó képes…” Ezek szerint a szebb napokat látott istállónál jelenleg reálisan a gyengécske Alfa Romeo és Williams számít a legközelebbi riválisnak.
Mindez óriási kontrasztot jelent a Ferrari gazdag történelméhez képest. Az 1000 nagydíj természetesen rekord (a 2. McLarennek 872 van), csakúgy, mint a 238 győzelem (a 2. itt is a McLaren, 182-vel), a 84 kettős diadal (itt már a Mercedes üldözi őket, 56-tal), de hogy mást ne mondjunk, az ezredforduló táján volt egy időszak, amikor 53 egymást követő futamon állhatott dobogóra legalább az egyik Ferrari-pilóta.
Jelen állás szerint a pódium meglehetősen távolinak tűnik, ráadásul a nyilatkozatokat figyelve a csapatnál már inkább a következő szezonra koncentrálnak a fejlesztésekkel. Akkor sem lesz azonban egyszerű visszatérniük a győztes útra, a koronavírus-járvány miatt ugyanis a nagy szabályváltoztatásokat 2022-re halasztotta az F1, így jövőre csak minimális módosításokat lehet eszközölni az idei modelleken.
A bevezető végén feltett kérdésre visszatérve: szakértő legyen a talpán, aki most meg tudja jósolni, mikor lesz újra normál körülmények közt harcban a győzelmekért a Ferrari. Mindenesetre annyit talán még a maranellói istálló ellendrukkereinek egy része is elismer, hogy a Forma–1-nek szüksége volna egy „jó” Ferrarira (ahogy pl. McLarenre is), már csak a nézőszámok és az azzal szoros összefüggésben lévő bevételek szempontjából is.