Autósként az egyik legnagyobb bosszúság tud lenni, ha a közúton elénk kerül egy traktor, és előzési lehetőség híján kilométereket döcöghetünk mögötte. Éppen ezért alighanem mindenki jó nagyot nézne, ha egy ilyen mezőgazdasági gép egyszer csak több mint 160 km/h-s sebességgel száguldana el mellette. Hihetetlen, de egy friss rekorddöntésnek hála már ez sem lehetetlen.
A szédületes csúcs a brit JCB nevű cég nevéhez fűződik, amely saját gyártású Fastrac traktorát turbózta fel a kísérlet kedvéért. A szóban forgó, egyébként az ausztrál piacra gyártott, jármű ráadásul már alapból sem volt épp gyenge: a szériaváltozatot 7,2 literes, hathengeres motor hajtja, amellyel akár 70 km/h-s végsebesség is elérhető.
Ez persze édeskevés lett volna a rekordhoz, amelyet hosszú ideig a Valtra T234-es gépe tartott 130 km/h-val, majd tavaly a BBC csatorna népszerű Top Gear című műsorának stábja rakott össze egy 140-ig gyorsuló konstrukciót. Így aztán az eredetileg 300 lóerős és 1300 Nm leadására képes motort a JCB mérnökei egészen 1000 lóerőig és 2500 Nm-ig tuningolták.
Itt azonban még nem ért véget a módosítások sora, a Fastrac-nek például jelentős „diétán” is át kellett esnie. Végül összesen 2,5 tonna leadása után 5 tonnát mutatott a mérleg alatt. A hatsebességes váltóhoz nem nyúltak, ám az eredetileg négykerék-meghajtást hátsókerék-meghajtásra cserélték, amit alkalmasabbnak véltek a rekorddöntésre.
A számítások be is jöttek, a monstrum az angliai Elvington reptéren egészen 166,7 km/h-ig gyorsult, ami a cég várakozásait is felülmúlta. A siker után kiemelték, különösen jó munkát végeztek az aerodinamikai szakemberek, akik a légellenállás csökkentésére számos légterelőt helyeztek el a járművön. A hírek szerint a projekt ezen részéhez a JCB a Forma–1-es Williams csapattól is kapott segítséget – ha ez igaz, az istállónak legalább lett valami kis sikerélménye, ha már az F1-ben pocsékul áll a szénájuk.
Apropó Forma–1: az 1000 lóerőt látva talán sokakban felvetődött, hogy ilyen adattal, amely megfelel a jelenlegi F1-es autók teljesítményének, talán 166,7 km/h-nál többet is kisajtolhattak volna a traktorból, még ha a karosszéria nem is feltétlenül ideális erre. A JCB szerint ennél a tempónál már a stabilitás megőrzése jelentette a legnagyobb kihívást, ezért sem „feszítették túl a húrt”. Nem véletlen, hogy a volán mögött sem egy hétköznapi farmer, hanem egy tapasztalt motorversenyző, Guy Martin ült.
Egyébként ez már a második alkalom, hogy a JCB bekerül a Guinness Rekordok Könyvébe. Még 2006-ban ők állították fel a dízelmotoros járművel elért legnagyobb sebesség csúcsát, mintegy 563 km/h-val. A mostani kísérlet bevallottan is inkább csak marketing célokat szolgált, sok gyakorlati haszna aligha lesz: felszántani senki sem fogja 170-nel a hegyet, völgyet.