Toyota, Mercedes, BMW. Ha hinni lehet a friss kutatásoknak, ez a trió számít jelenleg a világ három legértékesebb autómárkájának. Sok meglepő persze nincs ebben, mint ahogy abban sem, hogy a legjobb 10 mezőnyét teljesen kisajátítják a japán, a német és az amerikai gyártók. Ami már izgalmasabb, hogy két – egyaránt mértékadónak tartott – vizsgálat mennyire másként látja az autóipar globális helyzetét.
„Egyre kevesebbet érnek az autómárkák” – hangoztatta több cikk is a napokban azok után, hogy megjelent a piaci elemzésekre szakosodott Kantar Millward Brown nevű brit tanácsadó cég 2019-es listája a világ 100 legértékesebbnek tartott vállalatáról. Az autóipar szempontjából borúlátó tálalást az indokolta, hogy amíg egy éve még 5, addig idén már csak 3 cég került be a legjobb 100-ba: a Toyota a 41., a Mercedes az 54. a BMW pedig az 55. helyen áll.
Az adatbázist a készítők elsősorban az egyes cégek anyagi erőforrásainak és tőzsdei értékének figyelembe vételével állították össze, de sokat nyomott a latban például az is, hogy az adott márkák mennyire népszerűek a vásárlók körében, milyen kép él a többség fejében róluk. És bár utóbbit nyilván nehéz számszerűsíteni, a Kantar munkatársai egyértelmű visszaesést, azaz fogyasztói bizalomvesztést látnak ilyen téren az autógyárak esetén.
Mindezt szerintük tovább erősíti az a tendencia, hogy az emberek ma már többre értékelik a szolgáltatásokat, mint a tárgyakat. Erről árulkodik az is, hogy a listát most először az Amazon online kereskedőcég vezeti, két techóriást, a Google-t és az Apple-t megelőzve, miközben az autóipari cégek összességében vesztettek értékükből.
A cég egyébként a top100-on túli helyezéseket is publikálta, így kiderült, az említett hármas mögött Honda, Ford, Nissan, Tesla, Audi, Volkswagen, Porsche a sorrend: az első 10-ben tehát 5 német, 3 japán és 2 amerikai gyártót találunk.
Aki a fenti visszaesést látva temetné kezdeni az autóipart, alighanem rossz lóra tesz. Annál is inkább, mert egy másik nagyra tartott lista, az amerikai Forbes magaziné, is nemrég jelent meg a világ legértékesebb márkáival, ezen pedig sokkal jobban szerepeltek a szóban forgó cégek. A gazdasági szaklap – amúgy a Kantaréhoz hasonló alapokra épülő – számítása nem kevesebb, mint 11 autógyártót rangsorol a top100-ban. Egy téren azért egyetért a két kutatás: a Forbes-nál is ugyanaz a sorrend a képzeletbeli autós dobogón. A helyezésszámok viszont sokkal jobban néznek ki: a Toyotát az előkelő 9., a Mercedest a 17., a BMW-t pedig a 21. helyre taksálják.