Bár a tendencia egyelőre az, hogy egyre több ország jelenti be világszerte, hogy 2030 után valamikor betiltják a belsőégésű motorokat, vannak olyan kormányok is, amik nem hódolnak be a zöldek (és más politikai illetve gazdasági irányvonalak) érvelésének. Ilyenek például a csehek is.
Az utóbbi egy-két évben sorra érkeztek a bejelentések különböző országok részéről arra nézve, hogy deklarálják: valamikor a 2030-as években végleg búcsút fognak inteni a belsőégésű motoroknak. Forronganak a kedélyek, és vannak azonban olyanok is, akik szembe mennek az árral és erősen bírálják az EU döntéseit. Nemrég merült fel az a felvetés is, miszerint Olaszország a sportkocsi-gyártók tekintetében kivételezne, saját iparágát féltve, most pedig a cseh miniszterelnök jelentette be, hogy hallani sem akarnak a teljes tiltásról. Andrej Babiš nem finomkodott a megfogalmazásával, nemes egyszerűséggel őrületnek tartotta az EU által diktált elektromos irányzatot.
„Nem fogunk egyetérteni a fosszilis üzemanyaggal hajtott autók értékesítésének közeljövőbeli betiltásával. Ez kizárt dolog a részünkről, másik végdátumot kell választani. Nem erőltethetjük rá egy egész iparágra a zöld fanatikusok akaratát. Valamit kitaláltak az Európai Parlamentben, de ez egy komoly horderejű dolog, további egyeztetésekre van szükség az ügyben” – jelentette ki Babiš az iDnes hírportálnak adott interjújában.
Andrej Babiš cseh miniszterelnök világosan leszögezte, hogy meg fogja védeni az ország kulcsfontosságú autóiparát, és meg fogja támadni az Európai Unió azon javaslatát, amely szerint 2035-ig fel kell hagyni a benzin- és dízelüzemű gépkocsik használatával. Teljes mértékben érthető a cseh miniszterelnök aggodalma, hiszen az országa jelentős autóiparral rendelkezik, amit egy meggondolatlan és gyors elektromos átállás alapvetően akár tönkre is tehet. Más kérdés, hogy mennyire lehet sikeresen harcolni egy-egy EU döntéssel szemben, pláne átvitt értelemben a környezetvédelem kérdésében. Érdekes lesz követni a fejleményeket, főként, ha esetleg ezen felbátorodva más országok is beállnának az ellenállók táborába.
A gazdaságvédelem és a politika egyaránt fő mozgatórúgói lesznek az eseményeknek. A cseh nemzet, amely lakosság szempontjából vizsgálva az egy főre vetített számadat szerint a világ egyik legnagyobb autógyártója, úgy tűnik most, nem kér a változásokból. Babiš megígérte, hogy a témát prioritássá fogja tenni, főként majd akkor, amikor 2022 második felében átveszi az EU soros elnökségét. Az elutasítás minden esetre nem teljes: a csehek támogatni fogják az elektromobilitási törekvéseket, de csak az észérvek mentén és a megvalósíthatóság határain belül, fűzte hozzá a prágai kormányfő.
Valóban a gazdaság és ezáltal közvetve az ország stabilitása a tét, hiszen az autóipar a cseh gazdaság zászlóshajójának számít (hasonló egyébként a helyzet a magyar gazdaság és a magyar autóipar vonatkozásában, tehát nekünk is erősen oda kell figyelnünk a fejleményekre!). Csehország ad otthont a VW-csoporthoz tartozó, de mindig is nemzetinek tekintett Škoda márkának, amelynek két autógyára van az országban. De a kör még bővebb, hiszen a Toyota és a Hyundai is gyárt emellett autókat cseh földön. A határozott Babiš - aki nem mellesleg a jövő hónapban szeretné otthon újraválasztatni magát -, célja világos: a nemzeti érdekek védelmét és az uniós politika alakításában való élvonalbeli szerepvállalást kívánja előtérbe helyezni. Vagyis úgymond személyes érintettség okán, a népszerűségének fokozása miatt is mondta azt, amit mondott, de ez még nem von le semmit a kijelentéseinek az igazságtartalmából. A megoldás kulcsa az európai döntéshozók kezében van, nomeg persze a látható és a láthatatlan lobbi-csoportok kezében. Várjuk a fejleményeket!