Jövőre lesz 100 éves a Škoda jellegzetes, szárnyas nyílvesszőt ábrázoló logója, a cseh vállalat azonban a jelek szerint nem volt tekintettel a közelgő jubileumra: egy friss bejelentés szerint az embléma „lekerül” a cég jövőbeli autóiról, és csak a – szintén átalakuló – márkafelirat utal majd a kocsik „hovatartozásra”. A most bemutatott, új arculatban a zöld szín dominál, ami – és ez talán senkit nem ér váratlanul – a gyártó elektromobilizáció felé tett, egyre ölesebb lépéseit szimbolizálja.
Nem vitás, kevés olyan nagy múltú és azonnal azonosítható logó akad az autós világban, mint a Škodáé. A plzeňi szabadalmi hivatal asztalán 1923-ban landolt először egy rajz a tollakkal ékesített, jobbra mutató nyílvesszőről, amely azóta is – kisebb-nagyobb módosítások után – ott díszeleg minden Škoda orrán. A hivatalos verzió szerint a nyíl a sebességet, a szárny pedig a szabadságot jelképezi, de létezik egy anekdota, amely szerint a kultikus designt egy fejdísz ihlette, amit az alapító Emil Škoda egy az Egyesült Államokban tett utazása során látott az amerikai őslakosoknál.
Akárhogy is, a történelmi emblémát a jövőben kizárólag kommunikációs célokra, digitálisan használják majd, az ezt követően bemutatásra kerülő Škodákon már nem fogjuk látni. Mindez egyébként nem példa nélküli lépés az iparágban: a cseh gyártó anyavállalatának vezető márkája, a Volkswagen 2019-ben ugyanígy „3D-sből 2D-ssé” változtatta a logóját.
És ahogy arra a bevezetőben is kitértünk, a cég elmúlt 30 évének legnagyobb arculatváltása (ahogy ők maguk fogalmaztak) a Škoda feliratot sem hagyja érintetlenül. A legszembetűnőbb változás, hogy a kezdőbetű feletti ékezet (hivatalos nevén: „hacsek”) eltűnik, és már csak az S betű tetején lévő kis „harapás” emlékeztet majd rá. A vállalat közlése szerint ez azért indokolt, mert a nem szláv ajkú vásárlókban mindig is értetlenséget keltett a furcsa írásjel, márpedig a minél erősebb külföldi jelenlét továbbra is cél a Škodánál (vagyis a Skodánál).
A most leleplezett arculat zöld színekben pompázik, ami egybecseng azzal, hogy a cég 5,6 milliárd eurót költ a következő években a villanyautózásra történő átállásra. A nagy ívű ambícióknak része többek közt az a szintén frissen bemutatott, tisztán elektromos, hétüléses családi SUV is, amely az ígéretek szerint akár 600 kilométeres hatótávval operál majd, és várhatóan 2026-ig el is készül.
Az első, már az átszabott felirattal ellátott Škodák viszont már ennél korábban az utakon lesznek. Ha minden igaz, az új korszak első hírnökei a jövőre debütáló Superb és Kodiaq legújabb generációs modelljei lesznek, amiket szorosan követhet majd a frissítésen áteső, immár ugyancsak „logótlan” új Octavia is.