Magyar szó ihlette: íme, a Lotus Eletre!

Magyar szó ihlette: íme, a Lotus Eletre!

Amikor először botlottunk bele az információba, mely szerint a legújabb a Lotus, az Eletre neve a magyar „életre” szóból ered, még azt hittük, hogy egy az interneten nem túl ritka álhírről, beugratásról van szó. Jobban utánanézve azonban számos forrás igazolja, hogy a kínai tulajdonban lévő, patinás brit márka vezetőinek tényleg nemcsak azért tetszett meg ez a szó, mert az elektromosságot juttatja sokak eszébe, hanem mert a mi nyelvünkön kifejezetten pozitív jelentése van. Persze ezenkívül is bőven akadnak érdekességek a minap Európában rendelhetővé vált villany-SUV-val kapcsolatban. Ezeket szedtük össze a carXpert szervizhálózat aktuális bejegyzésében.

Az utóbbi években több kultikus márka is bemutatott a hagyományaival szögesen ellentétes, szinte „szentségtörő” modelleket – talán elég, ha csak a Lamborghini Urust vagy épp a Ferrari Purosangue-t említjük. Ebbe a sorba illeszkedik a Lotus Eletre is, amely a szuperkönnyű sportkocsik révén világhírűvé vált vállalat első szabadidő-autója, amelyet ráadásul kizárólag villanymotorok hajtanak.

A Lotus divatterepjárójának érkezése már 2016 óta köztudott volt, a projekt pedig a tavalyi kínai premier után mostanra jutott el odáig, hogy a wuhani gyártósorok immár az európai vevők igényeit is ki tudják szolgálni. Az Eletre az anyavállalat elektromos autók számára fejlesztett platformjára épül, hasonlóan például a Volvo EX30-hoz, a Polestar 5-höz vagy a mifelénk még kevésbé ismerősen csengő Zeekr X-hez. Mindez a kocsi méreteit is nagyban meghatározza: az ötajtós SUV 5,11 méter hosszú és 1,63 méter magas, míg a szélessége hagyományos tükrökkel 2,23, az azokat helyettesítő oldalsó kamerákkal pedig 2,14 méter.

Az eddig ismert részletek alapján a legújabb Lotus háromféle verzióban kerül az itteni kereskedésekbe. Az alapmodell 612 lóerős teljesítményt és 710 Nm-es csúcsnyomatékot vonultat fel, 112 kWh-s akkumulátorából pedig akár 600 kilométeres hatótáv is kicsikarható. Az Eletre S ehhez képest főként a luxuskiegészítők terén nyújt többet, míg dinamikában az Eletre R a csúcs házon belül. Utóbbi adatlapján már 918 lóerő és 985 Nm szerepel, ami a SUV-szegmensben egészen impozáns, 2,95 másodperces 0-ról 100 km/h-ra történő gyorsulást tesz lehetővé, 265 km/h-s végsebesség mellett. Nem meglepő módon az R-változat esetén a fokozott erő némi kompromisszumot követel a hatótáv terén: a tesztek alapján ezzel a variánssal legfeljebb 450 km-t lehet megtenni újratöltés nélkül.

Valamennyi típusban összkerékhajtást lehetővé tevő két elektromos motor, valamint kétfokozatú automata váltó kap helyet. Sajtóértesülések szerint az Eletre ára a mi kontinensünkön mintegy 96 ezer euróról, azaz forintban kifejezve csaknem 36 millióról indul. Hogy a fentieket figyelembe véve az első Lotus szabadidő-autó mennyire lesz kapós – vagy stílszerűen fogalmazva: „életre való” – az rövidesen eldől.